Audi SQ5 TDI Plus fopt je een beetje












Plus betekent: erbij, meer, extra. Dus de Audi SQ5 TDI Plus betekent: een nog snellere diesel. Zou je denken. En daar heeft Audi nu een prijskaartje aangehangen. Het moment van timing is niet heel handig nu de hele wereld moord en brand schreeuwt over diesels en de eraan klevende VW-schandalen, maar dat vergeet je snel. Als je in de SQ5 TDI Plus rijdt.
Want: van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden is vrij rap en vergt al je aandacht. Want het blijft een SUV. Niet heel groot, niet heel klein, maar wel SUV. En als je daarmee een bocht door wilt, nou ja, je snapt het wel. Hoewel de standaard Audi SQ5 TDI best aardig de hoek om gaat – zonder met z’n buitenspiegels over de grond te schuren. De topsnelheid van de SQ5 TDI Plus is begrensd op 250 km/u. Naar wat schetst onze verbazing: die normale SQ5 TDI is net zo snel! Ook in 5,1 naar de 100, ook op 250 begrensd. Je krijgt alleen meer pk's (en een hoger verbruik, fijn dank).
Goed, om tot die onbetamelijke snelheden en acceleratietijden te komen heb je wel een heel flinke diesel nodig: de V6 biturbo van Audi, die levert bij deze Plus-versie 340 pk en 700 Nm. 24 pk meer dan de gewone SQ5 (die 313 pk had en nu wordt opgewaardeerd naar 326 pk). Een lekker staaltje Audi-chiptuning zullen we maar zeggen. Hier zien we de Plus dan wel.
Snel dieselen heeft een prijs. Een flinke ook. Bijna een ton kost Audi’s snelste Q5-model. 96.360 euro om precies te zijn. Daar kun je dan wel bijna drie Golfjes GTI voor kopen, maar daarmee hou je de SQ5 TDI Plus dus niet bij. Wil je toch de gewone SQ5 TDI, ook geen stakker, dan maakt Audi je 88.990 euro lichter. Met deze prijzen ben je niet alleen verzekerd van een flink legere spaarpot, maar krijg je ook een unieke, vijfpersoons dieselracer. Alleen: waarom zou je deze kopen? De prijs en pk's zijn Plus en z'n interieur heeft hier en daar vast een extra glimmer, maar de prestaties zijn niet Plus. Dus lekker de normale kopen als jouw hersenen wel Plus zijn.
Lees meer over
Meer hierover
Dubieuze Audi RS 6 V10 bij Domeinen
Het moet de goedkoopste Audi RS 6 V10 van Nederland zijn
Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8
Er gaat wat gewisseld worden in de line-up van Audi
Audi RS 3: bredere banden voor dan achter
Een leuk feitje, nu de RS 3 bijna wordt vervangen
Abonneren
6x TopGear met korting voor € 39,95
Met 26% korting
3x TopGear met korting voor € 19,95
Met 26% korting
TopGears Quick Car Finder
Trending nieuws
BMW M2 doet een ‘money shift’
Bij 7.000 tpm terug naar z'n drie in plaats van naar de vijf
Laatste autotests
Citroën ë-C4 Shine
Dagje naar de C