
Na de SQ5 TDI introduceert Audi komende week in Detroit een benzineversie van de snelle Q5, voorzien van een 3.0 TFSI met 354 pk en 470 Nm aan brute kracht. Klinkt goed? Dat ook ja, waarschijnlijk. Maar het jammere aan dit verhaal is dat deze vlotte Duitser niet bij ons op de markt zal komen.
Europa is goed genoeg bediend met de SQ5 TDI, vindt Audi, en daar zullen ze nog gelijk in hebben ook. Iedereen wil hier immers diesel rijden. In de rest van de wereld ligt dat anders, en zodoende is Audi niet te beroerd om voor hen hun eigen SQ5 in elkaar te sleutelen.
De SQ5 TFSI heeft een licht gewijzigd uiterlijk en komt er alleen in het blauw en in het zwart. Hij staat op een met 30 mm verlaagd onderstel en 20 inch velgen, hoewel 21 inch een optie is. Uiteraard heeft hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u; getallen met drie cijfers tikt hij vanuit stilstand al na 5,3 seconden aan. Hij is natuurlijk niet zo zuinig als de diesel, maar toch blijft het verbruik op papier behoorlijk binnen de perken: 8,5 l/100 km en een uitstoot van 199 g/km aan CO2 lijkt ons lang niet slecht voor een beukende turbo-SUV.
Benzinesnuivers als we zijn, vinden we het jammer dat Audi deze variant hier niet gaat leveren. Aan de andere kant, met de SQ5 TDI beleefden we ook onbehoorlijk veel plezier, zoals je hier kunt lezen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?
