
Na de SQ5 TDI introduceert Audi komende week in Detroit een benzineversie van de snelle Q5, voorzien van een 3.0 TFSI met 354 pk en 470 Nm aan brute kracht. Klinkt goed? Dat ook ja, waarschijnlijk. Maar het jammere aan dit verhaal is dat deze vlotte Duitser niet bij ons op de markt zal komen.
Europa is goed genoeg bediend met de SQ5 TDI, vindt Audi, en daar zullen ze nog gelijk in hebben ook. Iedereen wil hier immers diesel rijden. In de rest van de wereld ligt dat anders, en zodoende is Audi niet te beroerd om voor hen hun eigen SQ5 in elkaar te sleutelen.
De SQ5 TFSI heeft een licht gewijzigd uiterlijk en komt er alleen in het blauw en in het zwart. Hij staat op een met 30 mm verlaagd onderstel en 20 inch velgen, hoewel 21 inch een optie is. Uiteraard heeft hij een begrensde topsnelheid van 250 km/u; getallen met drie cijfers tikt hij vanuit stilstand al na 5,3 seconden aan. Hij is natuurlijk niet zo zuinig als de diesel, maar toch blijft het verbruik op papier behoorlijk binnen de perken: 8,5 l/100 km en een uitstoot van 199 g/km aan CO2 lijkt ons lang niet slecht voor een beukende turbo-SUV.
Benzinesnuivers als we zijn, vinden we het jammer dat Audi deze variant hier niet gaat leveren. Aan de andere kant, met de SQ5 TDI beleefden we ook onbehoorlijk veel plezier, zoals je hier kunt lezen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe Audi Q5 en SQ5: ideale auto voor mensen die géén EV willen

Man vergeet AirTag in gecrashte auto en vindt zijn Audi in Polen terug

Waarom het zonde is dat Audi SQ5 Sportback TDI (net als alle Audi-diesels) geschrapt is

Audi Q5 Sportback 50 TFSI e: zo sportief als hij eruit ziet?

De ergste neppe uitlaten? Die zitten op deze Audi

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
