Kleine flashback: vorig jaar reden we met de Audi SQ7. Overhellen: nul. Grip: eindeloos. Onderstuur of overstuur: afwezig. 0-100? 4,8 seconden. De dieselsloophamer staat vrijwel onderaan het lijstje met auto’s die verbetering nodig hebben.

Wat denkt ABT toe te kunnen voegen?

Om even op goede voet te beginnen, voegt de tuner 85 pk en 70 Nm toe. De Audi SQ7 van ABT dieselbeukt nu met 520 pk en 970 Nm koppel. En heb je hoogtevrees? ABT bouwt een knopje in de SQ7 waarmee je de luchtvering tot 20 millimeter kunt laten zakken. Handig als je lijndiensten gaat rijden voor Connexxion. ‘Het is oké om te laten zien hoe krachtig de auto is’, zegt ABT. De Audi SQ7 van ABT laat het niet alleen zien, hij duwt het in je gezicht. En pas als je om genade smeekt, laat hij je los. De luchthappers zijn groter, de wielkasten zijn breder en de achterspoiler aanweziger. Daarnaast strooit ABT er nog het nodige koolstofvezel overheen.

Binnenin gaat het krachtschouwspel verder. Kies je voor het leerpakket, dan ramt ABT je auto vol met dooie dieren. De tweede pakket is interessanter: met een juist geplaatst optie-vinkje overgiet ABT het interieur van de SQ7 met koolstofvezel. Zelfs het stuur is gemaakt van het magische spul. Volstrekt nutteloos, zulke gewichtsbesparing op een zeecontainer, maar dat geldt eigenlijk voor de gehele SQ7. Wij keuren hem dus goed, voor deze keer.

De SQ7 is de vierde en laatste creatie die ABT meeneemt naar de autosalon van Genève. Hij staat naast de TT RS-R, RS 6+ en de R8 van ABT.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)