
De moderne onderstelsystemen van de Duitse merken schurken tegen hekserij aan. De Volkswagen Groep offerde geen geit bij volle maan, maar verhoogde het voltage van de elektrosystemen met een factor vier zodat zaken als luchtvering en actieve rolstabilisatie zo strak staan als een festivalganger en razendsnel reageren. Plus: je kunt er een aardig potje mee driften.
Dat laatste schijnt althans het geval te zijn bij de Audi SQ8. ‘De sleutel is om het gewicht en de systemen te balanceren’, zegt William Wijts, Chassis Product Manager van de grote SUV, tegen Autocar. ‘Met de stabilisatoren kun je dit instellen en de auto laten oversturen. Het is een vermakelijke auto. Normaal hou ik niet zo van SUV’s, maar je kunt flink glijden in de SQ8.’
We geloven Wijts direct. Bij de introductie van de nieuwe Porsche Cayenne, die op precies hetzelfde platform staat, demonstreerde het merk ook al op een natte testbaan van het ADAC dat de SUV over een uitbundig wiebelende bilpartij beschikt. Een driftmodus is volgens Audi en Porsche overbodig, maar driften kunnen ze.
De Audi SQ8 komt aan het einde van de zomer naar de dealers. De 4,0-liter diesel-V8 produceert 435 pk en 900 Nm, net als de Bentley Bentayga Diesel en de Volkswagen Touareg 4.0 TDI. De Audi sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Dit is er veranderd aan de vernieuwde Audi Q8 en SQ8

Audi S6 en SQ8 met groepskorting

Abt Audi SQ8: 970 Nm koppel

Audi SQ8: prijs is bekend

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Heeft deze ook nep uitlaten zoals de rest