De moderne onderstelsystemen van de Duitse merken schurken tegen hekserij aan. De Volkswagen Groep offerde geen geit bij volle maan, maar verhoogde het voltage van de elektrosystemen met een factor vier zodat zaken als luchtvering en actieve rolstabilisatie zo strak staan als een festivalganger en razendsnel reageren. Plus: je kunt er een aardig potje mee driften.
Dat laatste schijnt althans het geval te zijn bij de Audi SQ8. ‘De sleutel is om het gewicht en de systemen te balanceren’, zegt William Wijts, Chassis Product Manager van de grote SUV, tegen Autocar. ‘Met de stabilisatoren kun je dit instellen en de auto laten oversturen. Het is een vermakelijke auto. Normaal hou ik niet zo van SUV’s, maar je kunt flink glijden in de SQ8.’
We geloven Wijts direct. Bij de introductie van de nieuwe Porsche Cayenne, die op precies hetzelfde platform staat, demonstreerde het merk ook al op een natte testbaan van het ADAC dat de SUV over een uitbundig wiebelende bilpartij beschikt. Een driftmodus is volgens Audi en Porsche overbodig, maar driften kunnen ze.
De Audi SQ8 komt aan het einde van de zomer naar de dealers. De 4,0-liter diesel-V8 produceert 435 pk en 900 Nm, net als de Bentley Bentayga Diesel en de Volkswagen Touareg 4.0 TDI. De Audi sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Duuc heeft op 1 augustus 2019 geschreven:
Heeft deze ook nep uitlaten zoals de rest