
De moderne onderstelsystemen van de Duitse merken schurken tegen hekserij aan. De Volkswagen Groep offerde geen geit bij volle maan, maar verhoogde het voltage van de elektrosystemen met een factor vier zodat zaken als luchtvering en actieve rolstabilisatie zo strak staan als een festivalganger en razendsnel reageren. Plus: je kunt er een aardig potje mee driften.
Dat laatste schijnt althans het geval te zijn bij de Audi SQ8. ‘De sleutel is om het gewicht en de systemen te balanceren’, zegt William Wijts, Chassis Product Manager van de grote SUV, tegen Autocar. ‘Met de stabilisatoren kun je dit instellen en de auto laten oversturen. Het is een vermakelijke auto. Normaal hou ik niet zo van SUV’s, maar je kunt flink glijden in de SQ8.’
We geloven Wijts direct. Bij de introductie van de nieuwe Porsche Cayenne, die op precies hetzelfde platform staat, demonstreerde het merk ook al op een natte testbaan van het ADAC dat de SUV over een uitbundig wiebelende bilpartij beschikt. Een driftmodus is volgens Audi en Porsche overbodig, maar driften kunnen ze.
De Audi SQ8 komt aan het einde van de zomer naar de dealers. De 4,0-liter diesel-V8 produceert 435 pk en 900 Nm, net als de Bentley Bentayga Diesel en de Volkswagen Touareg 4.0 TDI. De Audi sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit is er veranderd aan de vernieuwde Audi Q8 en SQ8

Audi S6 en SQ8 met groepskorting

Abt Audi SQ8: 970 Nm koppel

Audi SQ8: prijs is bekend

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Heeft deze ook nep uitlaten zoals de rest