
De moderne onderstelsystemen van de Duitse merken schurken tegen hekserij aan. De Volkswagen Groep offerde geen geit bij volle maan, maar verhoogde het voltage van de elektrosystemen met een factor vier zodat zaken als luchtvering en actieve rolstabilisatie zo strak staan als een festivalganger en razendsnel reageren. Plus: je kunt er een aardig potje mee driften.
Dat laatste schijnt althans het geval te zijn bij de Audi SQ8. ‘De sleutel is om het gewicht en de systemen te balanceren’, zegt William Wijts, Chassis Product Manager van de grote SUV, tegen Autocar. ‘Met de stabilisatoren kun je dit instellen en de auto laten oversturen. Het is een vermakelijke auto. Normaal hou ik niet zo van SUV’s, maar je kunt flink glijden in de SQ8.’
We geloven Wijts direct. Bij de introductie van de nieuwe Porsche Cayenne, die op precies hetzelfde platform staat, demonstreerde het merk ook al op een natte testbaan van het ADAC dat de SUV over een uitbundig wiebelende bilpartij beschikt. Een driftmodus is volgens Audi en Porsche overbodig, maar driften kunnen ze.
De Audi SQ8 komt aan het einde van de zomer naar de dealers. De 4,0-liter diesel-V8 produceert 435 pk en 900 Nm, net als de Bentley Bentayga Diesel en de Volkswagen Touareg 4.0 TDI. De Audi sprint in 4,8 seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is er veranderd aan de vernieuwde Audi Q8 en SQ8

Audi S6 en SQ8 met groepskorting

Abt Audi SQ8: 970 Nm koppel

Audi SQ8: prijs is bekend

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

Heeft deze ook nep uitlaten zoals de rest