
Zie je dat daar, verderop? Het is een automerk dat terugkrabbelt van een EV-ambitie. Dit keer is het Audi die de verkoop van de grootste elektrische auto’s heeft overschat. De lagere verkoopcijfers van de Audi Q8 e-tron kan er zelfs voor zorgen dat de grote EV uit het assortiment wordt gehaald, zo meldt het merk in een persbericht. Dat zou een flinke domper zijn voor bijna 3.000 Belgen.
Audi was in 2018 trots om te melden dat de fabriek in Brussel compleet CO2-neutraal is. In die fabriekshallen zou de elektrische Q8 gebouwd worden. En dat gebeurde. Ook de speciale Dakar-versie is in Brussel geassembleerd. Nu de verkoopcijfers van de Q8 e-tron tegenvallen, dreigt Audi de fabriek in België te sluiten.
Volgens Audi zijn de tegenvallende verkoopcijfers te wijten aan een wereldwijde inkakker van de verkoop van elektrische luxeauto’s. Daarnaast zijn de nieuwe modellen met de PPE-architectuur (denk aan de Q6 e-tron en Porsche Macan) interessanter voor klanten dan de Q8 e-tron. Als die modellen wel goed lopen, waarom wordt de Belgische fabriek dan niet ingezet om die auto’s te bouwen?
Waarom zou Audi de fabriek in Brussel helemaal sluiten?
Los van het stoppen van de Q8 e-tron, heeft Audi nog een reden om te stoppen met de fabriek in België. Het bedrijf schrijft: ‘De indeling van het terrein is lastig aan te passen vanwege de specifieke locatie dichtbij het stadscentrum. Er zijn ook hoge logistieke kosten. Alles bij elkaar opgeteld leidt dit tot hoge productiekosten in Brussel vergeleken met andere fabrieken’, schrijft Audi in een persbericht.
Het merk voegt er nog aan toe dat de sluiting voor nu nog slechts een overweging is. Maar in het persbericht lijkt Audi het zelf redelijk somber in te zien. Mocht Audi inderdaad geen oplossing vinden om de fabriek op een andere manier te gebruiken is, dan moeten bijna 3.000 werknemers een nieuw baantje gaan zoeken.
7 reacties op “Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

Het resultaat van onzinnige klimaatdrammerij. Miljarden gaan het putje in en bedrijven vallen om.
Wanneer hou je er eens mee op? Je maakt 3 statements en ze zijn allemaal gelogen.
Ja wat een loser zeg.
Helemaal niet: Voorbeeld: 28 miljard aan 36 uK opwarming dat rolt uit een incompleet model met een ongekende en onzinnige foutenmarge. Dat is pas nonsense.
Jij blijft steeds deze ‘uit de context’ leugen herhalen. Ook dat is erg vermoeiend.
Jouw ‘feiten’ zijn zo ongeveer net zo sterk als je Nederlands. Ze zijn nonsens.
@ronnie: het effect van een Nederlandse besparing bekijken vanuit het perpectief van de hele wereld is niet helemaal reëel toch?
Of ga je ook de redenatie gebruiken dat 130km/h rijden op de Nederlandse snelwegen leidt tot 0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% reistijd vermindering voor alle automobilisten in de wereld?
Het echte verhaal is dat die miljardeninvestering van klimaatminister Jetten leiden tot een kwart (!) minder CO2 uitstoot in Nederland.
https://www.nu.nl/klimaat/6271157/28-miljard-euro-voor-0000036-graden-minder-opwarmen-niet-het-hele-verhaal.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dank je ‘factchecker’. Dat selectieve gebruik van zogenaamde feiten is een zeer irritant onderdeel van de desinformatie die trollen als die Ronnie verspreiden.