
Zie je dat daar, verderop? Het is een automerk dat terugkrabbelt van een EV-ambitie. Dit keer is het Audi die de verkoop van de grootste elektrische auto’s heeft overschat. De lagere verkoopcijfers van de Audi Q8 e-tron kan er zelfs voor zorgen dat de grote EV uit het assortiment wordt gehaald, zo meldt het merk in een persbericht. Dat zou een flinke domper zijn voor bijna 3.000 Belgen.
Audi was in 2018 trots om te melden dat de fabriek in Brussel compleet CO2-neutraal is. In die fabriekshallen zou de elektrische Q8 gebouwd worden. En dat gebeurde. Ook de speciale Dakar-versie is in Brussel geassembleerd. Nu de verkoopcijfers van de Q8 e-tron tegenvallen, dreigt Audi de fabriek in België te sluiten.
Volgens Audi zijn de tegenvallende verkoopcijfers te wijten aan een wereldwijde inkakker van de verkoop van elektrische luxeauto’s. Daarnaast zijn de nieuwe modellen met de PPE-architectuur (denk aan de Q6 e-tron en Porsche Macan) interessanter voor klanten dan de Q8 e-tron. Als die modellen wel goed lopen, waarom wordt de Belgische fabriek dan niet ingezet om die auto’s te bouwen?
Waarom zou Audi de fabriek in Brussel helemaal sluiten?
Los van het stoppen van de Q8 e-tron, heeft Audi nog een reden om te stoppen met de fabriek in België. Het bedrijf schrijft: ‘De indeling van het terrein is lastig aan te passen vanwege de specifieke locatie dichtbij het stadscentrum. Er zijn ook hoge logistieke kosten. Alles bij elkaar opgeteld leidt dit tot hoge productiekosten in Brussel vergeleken met andere fabrieken’, schrijft Audi in een persbericht.
Het merk voegt er nog aan toe dat de sluiting voor nu nog slechts een overweging is. Maar in het persbericht lijkt Audi het zelf redelijk somber in te zien. Mocht Audi inderdaad geen oplossing vinden om de fabriek op een andere manier te gebruiken is, dan moeten bijna 3.000 werknemers een nieuw baantje gaan zoeken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
7 reacties op “Audi wil vroegtijdig stoppen met de elektrische Q8 (en dat heeft grote gevolgen in België)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Audi RS Q8 Performance is de snelste SUV op de Nürburgring Nordschleife

De V8 van de Audi RS Q8 Performance is de sterkste benzinemotor van Audi Sport ooit

Je kunt de Audi Q8 nu ook als brute Edition Dakar bestellen

Dit is er veranderd aan de vernieuwde Audi Q8 en SQ8

Audi Q8 Sportback e-tron review: Top, maar neem die andere

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Het resultaat van onzinnige klimaatdrammerij. Miljarden gaan het putje in en bedrijven vallen om.
Wanneer hou je er eens mee op? Je maakt 3 statements en ze zijn allemaal gelogen.
Ja wat een loser zeg.
Helemaal niet: Voorbeeld: 28 miljard aan 36 uK opwarming dat rolt uit een incompleet model met een ongekende en onzinnige foutenmarge. Dat is pas nonsense.
Jij blijft steeds deze ‘uit de context’ leugen herhalen. Ook dat is erg vermoeiend.
Jouw ‘feiten’ zijn zo ongeveer net zo sterk als je Nederlands. Ze zijn nonsens.
@ronnie: het effect van een Nederlandse besparing bekijken vanuit het perpectief van de hele wereld is niet helemaal reëel toch?
Of ga je ook de redenatie gebruiken dat 130km/h rijden op de Nederlandse snelwegen leidt tot 0,00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% reistijd vermindering voor alle automobilisten in de wereld?
Het echte verhaal is dat die miljardeninvestering van klimaatminister Jetten leiden tot een kwart (!) minder CO2 uitstoot in Nederland.
https://www.nu.nl/klimaat/6271157/28-miljard-euro-voor-0000036-graden-minder-opwarmen-niet-het-hele-verhaal.html?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Dank je ‘factchecker’. Dat selectieve gebruik van zogenaamde feiten is een zeer irritant onderdeel van de desinformatie die trollen als die Ronnie verspreiden.