
Deze Audi TT Bimoto van de Duitse tuner MTM is niet zomaar een opgevoerd exemplaar. Als je de aanduiding Bimoto even ontleedt, dan weet je waarom. Dit is een TT met twee viercilinder benzinemotoren.
Waar dat goed voor is? Bijvoorbeeld om op een testcircuit in Papenburg een nieuw snelheidsrecord te vestigen. Jawel, deze TT Bimoto haalt een topsnelheid van 393 km/u. De twee viercilinder turbomotoren leveren beide een vermogen van 370 pk en een koppel van 475 Nm. En dat is niet misselijk voor een klein karretje als de Audi TT.
Bij MTM zijn ze ervan overtuigd dat het beter is om kleine auto’s te voorzien van twee kleine viercilinders, in plaats van één dikke achtcilinder. Met de laatste oplossing zou namelijk gekozen moeten worden voor een middenmotor, wat weer de nodige moeilijkheden en kosten met zich meebrengt voor de vierwielaandrijving. In dit geval drijft één motor de voorwielen aan, terwijl de andere – jawel – de achterwielen aandrijft. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er ook twee transmissies gemonteerd.
Je moet trouwens niet denken dat deze TT Bimoto een koopje is. Het is vooralsnog een prototype met een prijskaartje van 600.000 euro. Maar dan heb je dus wel een auto die heel erg hard gaat. En een zeldzame auto, want er is een beperkte oplage gepland van slechts tien stuks. De officiële recordpoging vond plaats onder winderige omstandigheden, het is de bedoeling dat volgende week in het Italiaanse Nardo opnieuw een poging wordt gedaan. En dan wil MTM de grens van 400 km/u doorbreken.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen
