
De combinatie van de woorden 'Audi' en 'Clubsport' brengt ons nogal eens in vervoering. Vorig jaar bijvoorbeeld, toen de Ingolstadters een A3 onder handen namen en daarmee onze ogen pijnlijk hard uit hun kassen deden springen. Ook de brute A1 Clubsport uit 2011 mocht er zijn en bezorgt ons opnieuw warme gevoelens als we aan 'm denken.
Afijn, in navolging van het bekende spreekwoord 'in mei legt iedere vogel een ei en komen losgeslagen GTI-enthousiastelingen samen aan een meer in Oostenrijk' is er ook dit jaar weer een enorm VW-tuningevenement in Wörthersee. Natuurlijk komt Audi wederom met een extra hete conceptcar om het geheel wat kracht bij te zetten.
Dit is de TT Clubsport Turbo, en het belangrijkste wat je over 'm moet weten, is dat ie 600 pk heeft. En 650 Nm. Dit alles uit dezelfde 2,5-liter vijfcilinder die we vorig jaar in die dikke A3 vonden (en die in minder extreme vorm ook in de RS3 en RS Q3 ligt). In dit geval is de machine uitgerust met twee elektrische turbo's, waardoor er meer vermogen bij hoge toeren aanwezig is en – heel belangrijk – enige hatelijke turbolag achterwege blijft.
Van 0 naar 100 km/u gaat de TT Clubsport Turbo in slechts 3,6 seconden, en dat terwijl ie is uitgerust met een derde pedaal en zo'n pook-geval. Mede verantwoordelijk hiervoor zijn natuurlijk de quattro-aandrijving en die elektrische turbo's, die de auto alleen al in de eerste 2,5 seconden zes meter verder verplaatsen dan normale turbo's zouden doen. De topsnelheid? Een comfortabele 310 km/u.
Volgens Audi werden de ontwerpers geïnspireerd door de aloude 90 IMSA GTO van eind jaren '80. De Clubsport weegt 1.396 kilo, is 14 centimeter breder dan een normale TT en is voorzien van een handmatig instelbare achterspoiler (van de TT Cup), een titanium rolkooi, lichtgewicht kuipstoelen met vierpuntsgordels en een setje koolstofvezel-keramische remmen van 370 mm. Deze worden omringd door 20 inch velgen met banden in maatje 275.
Neemt Audi de Clubsport Turbo in productie nadat ze ermee op Wörthersee geparadeerd hebben? Vast niet. Maar je hebt in ieder geval een nieuw vies plaatje voor op je slaapkamermuur.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Max Verstappen maakt toekomstplannen voor 2026 bekend: blijft hij bij Red Bull?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen
