Jawel hoor, na de conceptstudie van de R8 met de V12 TDI-motor in Detroit laat Audi in Genève zijn kleinere broer uitrukken met een dieselkrachtbron. Overigens wel met ‘iets’ minder cilinders.
 
De TT krijgt namelijk de beschikking over de nieuwe generatie 2,0-liter commonrail zelfontbrander. Het Duitse concern heeft het pompverstuivertijdperk voorgoed vaarwel gezegd. En dat is maar goed ook, want zo’n brommende tractormotor past natuurlijk al helemaal niet bij een model als de TT. De nieuwe motor levert een vermogen van 170 pk en een koppel van 350 Nm en komt zowel in de coupé als roadster beschikbaar. Beide versies bereiken hiermee een topsnelheid van boven de 220 km/u en sprinten in zo’n 7,5 tel naar de honderd.
 
Uiteraard kunnen liefhebbers kiezen voor Quattro-aandrijving. Want het is natuurlijk denkbaar dat mensen met de komst van de diesel ook graag het boerenland gaan verkennen. En dan is vierwielaandrijving wel zo handig. De instapper moet het doen met louter voorwielaandrijving. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Reacties