
Goed nieuws: Audi heeft een nieuwe, speciale versie uitgebracht van de Audi TT. Slecht nieuws: hij komt niet naar Nederland. Nog slechter nieuws: de aanleiding is nogal droevig. De reden is niet alleen de 25e verjaardag van de opvallende coupé, maar ook het einde van de productie. De Audi TT Final Edition, bedoeld voor het Verenigd Koninkrijk, haalt nog één keer het maximale uit het iconische sportautootje. Pak de zakdoekjes er maar alvast bij.
De TT deed in 1995 zijn intrede als concept op de autobeurs van Frankfurt. Daarna maakte hij zijn transitie naar een productieversie met bijzonder weinig aanpassingen. De TT verkocht in eerste instantie goed, maar de late jaren ’90, dat waren andere tijden. De verkopen zijn de afgelopen jaren flink geslonken. Vandaar dat Audi de strategie moest aanpassen. De verwachting is dat de TT vervangen wordt door iets dat meer in lijn ligt met Audi’s nieuwe liefde, de ‘spheres.
Ontwikkeling van de Audi TT door de jaren heen
Het hoofd van Audi in het VK, waar de TT bijzonder populair was, zegt over het model: ‘Slechts weinig modellen hebben de tand des tijds zo goed doorstaan als de Audi TT. De scherpe, op Bauhaus geïnspireerde lijnen van de coupé zien er vandaag nog net zo fris uit als in 1998.’ Daar komt nu dus na 25 jaar een einde aan met deze Audi TT Final Edition.
In de laatste TT heeft het interieur een flinke boost gekregen, bijvoorbeeld met chiquere bekleding. Er zijn speciale accenten voor de Final Edition en een groot deel van de oppervlakken is bekleed met leer – denk aan armleuningen, deurgrepen en dat soort zaken. We durven Audi niet te vragen of het diervriendelijk leer is, maar we willen dit feestje ook verpesten, toch?
Geen Audi TT Final Edition in Nederland
Zoals gezegd komt de Audi TT Final Edition niet naar onze hoek van Europa, zo meldt Audi Nederland aan TopGear. Hier staat de auto voorlopig nog gewoon in de prijslijst als TT, TTS en TT RS, als coupé of als roadster en voor prijzen vanaf 65.226 euro (43.050 euro in België). Ter vergelijking: de Final Edition, die vanaf april wordt geleverd, is in het VK vanaf omgerekend zo’n 47.000 euro te krijgen. Wanneer het doek precies valt voor de Audi TT, is nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

De Audi-vijfcilinder blijft leven

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook
