
De herfst lijkt niet de meest logische tijd om je cabriomodel te introduceren, maar in dit geval is Audi er gewoon vroeg bij: deze TT Roadster verschijnt begin volgend jaar in de showroom. Zodat je alvast iets hebt om naar uit te kijken tijdens de donkere dagen die ons te wachten staan.
Het goede nieuws: ook de nieuwe TT heeft weer een mooi stoffen dakje in plaats van zo'n te groot en te zwaar metalen klapgeval. Het gaat in tien seconden open of dicht bij snelheden tot 50 km/u, en nog belangrijker: het is gemaakt van spul dat kou en geluid net even beter buitenhoudt dan een standaard stoffen dakje. Audi beweert verder dat het heel vloeiend oogt, zonder dat je de stalen balkjes die het omhoog houden erdoorheen ziet priemen. Dat moeten we maar van ze aannemen, want foto's hebben ze er nog niet van vrijgegeven.
De TT Roadster weegt zo'n 90 kilo meer dan de de Coupé, met dank aan extra verstevigingen in naam van carrosserie-stijfheid. De aandrijflijnen zijn uiteraard dezelfde die je in de gesloten versie vindt: een 2.0 TDI (184 pk) of 2.0 TFSI (230 pk) met een handgeschakelde zesbak, of een S-tronic automaat en Quattro-vierwielaandrijving op sommige versies. Natuurlijk is er ook een TTS Roadster – in het geel op de foto's hierboven – die 310 pk uit z'n 2.0 TFSI-blok haalt (0-100 in 4,9 seconden in combinatie met S-tronic en Quattro), en zit er een TTRS in het verschiet die waarschijnlijk meer dan 340 pk zal krijgen.
De prijzen van de TT Roadster, die logischerwijs fractioneel hoger zullen liggen dan die van de Coupé, worden later bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
