
De herfst lijkt niet de meest logische tijd om je cabriomodel te introduceren, maar in dit geval is Audi er gewoon vroeg bij: deze TT Roadster verschijnt begin volgend jaar in de showroom. Zodat je alvast iets hebt om naar uit te kijken tijdens de donkere dagen die ons te wachten staan.
Het goede nieuws: ook de nieuwe TT heeft weer een mooi stoffen dakje in plaats van zo'n te groot en te zwaar metalen klapgeval. Het gaat in tien seconden open of dicht bij snelheden tot 50 km/u, en nog belangrijker: het is gemaakt van spul dat kou en geluid net even beter buitenhoudt dan een standaard stoffen dakje. Audi beweert verder dat het heel vloeiend oogt, zonder dat je de stalen balkjes die het omhoog houden erdoorheen ziet priemen. Dat moeten we maar van ze aannemen, want foto's hebben ze er nog niet van vrijgegeven.
De TT Roadster weegt zo'n 90 kilo meer dan de de Coupé, met dank aan extra verstevigingen in naam van carrosserie-stijfheid. De aandrijflijnen zijn uiteraard dezelfde die je in de gesloten versie vindt: een 2.0 TDI (184 pk) of 2.0 TFSI (230 pk) met een handgeschakelde zesbak, of een S-tronic automaat en Quattro-vierwielaandrijving op sommige versies. Natuurlijk is er ook een TTS Roadster – in het geel op de foto's hierboven – die 310 pk uit z'n 2.0 TFSI-blok haalt (0-100 in 4,9 seconden in combinatie met S-tronic en Quattro), en zit er een TTRS in het verschiet die waarschijnlijk meer dan 340 pk zal krijgen.
De prijzen van de TT Roadster, die logischerwijs fractioneel hoger zullen liggen dan die van de Coupé, worden later bekendgemaakt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

POV: Audi TT RS op de Col de Turini

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
