
Iemand nog behoefte aan een nieuwe kleine Audi met een achterbank en een sportieve uitstraling? Ja? Je weet dat er zo al zeventien op de markt zijn, hè? Dat maakt niet uit, zeg je? Oké dan.
Deze Audi TT Sportback Concept is een 'potentieel nieuw lid van de TT-familie', aldus geïnspireerde ingenieurs uit Ingolstadt. Grappig, want eerder was er ook al de TT Offroad Concept, en daarvoor de Allroad Shooting Brake. De boodschap is duidelijk: Audi wil iets mafs doen met de TT, maar wat precies, dat willen ze nog even in het midden laten.
In dit geval hebben ze de typische TT-vorm wat uitgerekt en er een bizar snelle 2.0 TFSI-motor in gegooid: 400 pk en 450 Nm levert ie maar liefst, waarmee de TT Sportback in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 gaat, uiteraard met dank aan Quattro-aandrijving en een zeventraps S-tronic transmissie. Mocht je je als bestuurder dan nog geen allesoverheersende baas voelen, dan beschik je ook nog eens over lasers in de koplampen.
De TT Sportback staat op 21-inch velgen die plaats bieden aan 18-inch remschijven. Hij is 29 centimeter langer en heeft een 12 centimeter grotere wielbasis dan de standaard TT. Binnenin vinden we het verplichte schitterende leer en alcantara, plus een lange middenconsole die zich over de gehele lengte van het interieur uitstrekt. Uiteraard is ook de virtual cockpit aanwezig, met het enorme 12,3-inch scherm dat we kennen uit de gewone TT.
Het geheel komt behoorlijk productieklaar op ons over, dus – Audi kennende – zullen we de TT Sportback binnen een jaar of wat wel bij de dealers zien staan, aan de voet van alweer een nieuw segment waar niemand om heeft gevraagd. Ach, hoe meer zielen…
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Max Verstappen maakt toekomstplannen voor 2026 bekend: blijft hij bij Red Bull?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Op deze simpele wijze gaat Maserati eindelijk meer auto’s verkopen
