
Iemand nog behoefte aan een nieuwe kleine Audi met een achterbank en een sportieve uitstraling? Ja? Je weet dat er zo al zeventien op de markt zijn, hè? Dat maakt niet uit, zeg je? Oké dan.
Deze Audi TT Sportback Concept is een 'potentieel nieuw lid van de TT-familie', aldus geïnspireerde ingenieurs uit Ingolstadt. Grappig, want eerder was er ook al de TT Offroad Concept, en daarvoor de Allroad Shooting Brake. De boodschap is duidelijk: Audi wil iets mafs doen met de TT, maar wat precies, dat willen ze nog even in het midden laten.
In dit geval hebben ze de typische TT-vorm wat uitgerekt en er een bizar snelle 2.0 TFSI-motor in gegooid: 400 pk en 450 Nm levert ie maar liefst, waarmee de TT Sportback in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 gaat, uiteraard met dank aan Quattro-aandrijving en een zeventraps S-tronic transmissie. Mocht je je als bestuurder dan nog geen allesoverheersende baas voelen, dan beschik je ook nog eens over lasers in de koplampen.
De TT Sportback staat op 21-inch velgen die plaats bieden aan 18-inch remschijven. Hij is 29 centimeter langer en heeft een 12 centimeter grotere wielbasis dan de standaard TT. Binnenin vinden we het verplichte schitterende leer en alcantara, plus een lange middenconsole die zich over de gehele lengte van het interieur uitstrekt. Uiteraard is ook de virtual cockpit aanwezig, met het enorme 12,3-inch scherm dat we kennen uit de gewone TT.
Het geheel komt behoorlijk productieklaar op ons over, dus – Audi kennende – zullen we de TT Sportback binnen een jaar of wat wel bij de dealers zien staan, aan de voet van alweer een nieuw segment waar niemand om heeft gevraagd. Ach, hoe meer zielen…
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
