
In Oostenrijk is het jaarlijkse Wörthersee VW-tuningfeestje weer aan de gang, en zoals gebruikelijk zorgen de verschillende merken van de Volkswagen Groep voor wat extra spektakel. Zo komt Audi met deze TT Ultra quattro, een lichtgewicht versie van de kleine coupé, uiteraard met de nodige poweeeer.
In deze super-TT zijn allerlei vederlichte materialen verwerkt, zoals koolstofvezel, titanium en magnesium. Niet alleen de carrosserie en het interieur, maar ook het onderstel ontving een afslankkuur: zo kreeg de TT keramische remmen, en werden de veren niet van staal, maar van met glasvezel versterkt kunststof gemaakt. De motor, niet geheel verrassend een 2.0 TFSI, is eveneens 25 kilo lichter. Het resultaat is een wagengewicht van 1.111 kilo, wat neerkomt op een besparing van zo'n 300 kilo ten opzichte van een standaard TT.
Combineer dit met een vermogen van 310 pk en een koppel van 400 Nm, en je weet dat er wat te vieren valt: van 0 naar 100 km/u gaat de TT Ultra in 4,2 seconden, en de top bedraagt 280 km/u.
Hebben? Dat gaat helaas niet, want het is een conceptcar. Maar ach, dat was de A1 quattro ooit ook, en we weten allemaal wat daar uiteindelijk van geworden is…
Meer van TopGear


Audi TT (2024) vs Audi TT (1999): Dit hebben de eerste en laatste Audi TT gemeen

Is dit dan echt de laatste uitvoering van de Audi TT?

Rust in vrede: De Audi TT krijgt een speciale Final Edition

Audi TT RS Iconic Edition krijgt een dikke bodykit vanuit de fabriek

Audi TT RS Roadster

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra
