Dik tien jaar geleden kreeg je op diesels nog korting op de bijtelling en in sommige gevallen op de wegenbelasting. Dit omdat ze erg zuinig waren (en schoon, dachten we toen nog). Toen verpeste het Dieselgate schandaal het hele feestje en is diesel een aggregaat non grata, maar dankzij een belangrijke ontdekking van wetenschappers aan de RUDN Universiteit zou de dieselauto toch een toekomst kunnen hebben.

De onderzoekers van de RUDN Universiteit deelden hun bevindingen in de publicatie ‘E3S Web of Conferences’, dat wij op de redactie van TopGear trouw elke avond voor het slapen gaan even doornemen. In het kort: de onderzoekers hebben een manier gevonden om koolzaadolie te gebruiken in een dieselmotor van een personenauto in plaats van de fossiele brandstof.

Waarom onderzoekt met of een auto met dieselmotor op koolzaadolie kan lopen?

Daarmee zijn de onderzoekers – niet geheel toevallig – net op tijd. De dieselmotor is in Frankrijk behoorlijk buitenspel gezet en het wordt alleen maar erger. Zo gaan veel Franse steden emissiezones invoeren vanaf 2026 en mogen veel auto’s met dieselmotoren daar niet rijden. Die krijgen de Crit’Air 2-label en worden aan geweigerd. Als je toch de zone betreedt met een zelfontbrander, riskeer je een boete. De strafsticker geldt ook voor een hoop moderne dieselmotor, dus niet alleen de oudjes.

Helemaal perfect is de technologie nog niet, volgens onderzoekers. Er zitten namelijk we een paar haken en ogen aan. Dat doelen we niet op het geluid: het zal als een diesel blijven klinken. Met name de motorprestaties zijn minder dan op traditionele diesel. Volgens de onderzoekers moeten er aanpassingen worden gedaan bij de brandstoftoevoer en injectoren. Dat zijn wel meteen twee prijzige items die je niet zomaar even vervangt.

Hoeveel schoner zijn diesels op koolzaad?

In Frankrijk zijn er al vrachtwagens en tractoren die rijden op koolzaadolie, met succes. Het grote voordeel is dat het totale traject van bron-naar-gebruiker maar 80 procent minder CO2 uitstoot. Net als HVO is koolzaadolie gunstig om dat het natuurlijke grondstoffen zijn die tijdens de productie ook CO2 opnemen. Koolzaadplanten nemen CO2 tijdens het groeien en bloeien. Is het dan allemaal hosanna? Nou, dat zien we niet direct terug in de berichtgeving, maar er zijn wel een paar belangrijke aantekeningen.

Lees ook: Elektrische auto in Duitsland nu minder populair dan diesel

Ten eerste stoot een auto op koolzaadolie of HVO ook gewoon CO2 uit uit de uitlaat. Ook is er stikstofuitstoot. Die milieuzones zijn er vooral om die directe uitstoot aan te pakken. Het verbruik ligt met 5 procent ietsje hoger dan reguliere diesel. We zijn dus benieuwd of de politiek gevoelig is voor de nieuwe bevindingen. Voor de grotere afstanden klinkt het overigens wel als een goed alternatief op de korte termijn.

Reacties

  • Aha heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Dus ook hier driekwart van de amazone platgooien om een ‘groen’ alternatief te verbouwen op relevante schaal.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)