
Wat je mening over politiek ook is, de auto’s die onze hooggeplaatste politici rondslepen zijn altijd cool. In veel landen is het meteen ook een mooi inkijkje in de nationale autocultuur. Zo zegt het veel dat onze minister-president graag een ongepantserde Koga F3 pakt. Je weet wel, zo’n ding met grote 32-spaaks velgen (en twee trappers). Sinds kort heeft de president van Frankrijk, Emmanuel Macron, een nieuw vervoersmiddel. Dit is de DS 7 Crossback Élysée. Het is de opvolger van de Crossback Présidentiel.
De nieuwe auto van de Franse president is groter en chiquer dan de DS 7 die je in de showroom kunt kopen. De wielbasis groeide met 20 centimeter en het blik aan de buitenkant is gepantserd. Achterin zit geen achterbank, maar twee losse stoelen met een dikke elleboogsteun ertussen. Het vermogen van de hybride aandrijflijn is nog altijd 300 pk. Élysée laat zich trouwens vertalen naar het woord Elysium. In de Romeinse godsdienst was dit een deel van de onderwereld, waar de gelukzaligen verbleven.
De nieuwe auto van de Franse president is niet te koop
De Élysée staat niet in de prijslijsten van DS in Nederland of in Frankrijk. De rood-blauwe flitsers achter de grille zouden ook ongetwijfeld niet langs de typegoedkeuring komen. Wel kun je gewoon een ongepantserde DS 7 Crossback bestellen met de 300 pk sterke aandrijflijn. Dus zeg het maar, bevalt deze ingetogenheid jou wel, of ga jij liever voor een gigantische Cadillac, zoals The Beast waarin de Amerikaanse president wordt rondgereden?
Meer van TopGear


De DS 7 krijgt subtiele facelift voor groot resultaat

DS 7 Crossback E-Tense 225

Wat is de beste crossover in het C-segment?

De DS 7 Crossback is geen Snoek

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Het zustermerk van Citroën komt met een EV die 750 kilometer actieradius haalt

Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Koop jij deze oude Citroën ID 20 als puzzel van de overheid?

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
