Als je gaat slapen op een normaal matras en wakker wordt in een waterbed, dan kun je maar beter zorgen dat je genoeg drinkt op deze bloedhete dagen. Jezelf blijven volgooien met water is een topidee, maar dat geldt niet voor je auto. Een auto voltanken op warme dagen is niet slim, blijkbaar. In het ergste geval (dun, dun, dunnnnn) kan het er zelfs voor zorgen dat de auto in de fik vliegt, zo meent een Duitse tegenhanger van de ANWB.

Volgens het Duitse Kraftfahrer-Schutz (KS) is het een slecht idee om de auto op warme dagen volledig vol te tanken. De reden is dat diesel en benzine uitzetten als het warm wordt. Bij het tankstation ligt de peut onder de grond koel opgeslagen met een temperatuur van 5 tot 10 graden. Zodra het in de auto zit, begint de temperatuur op te lopen. Volgens de waarschuwing neemt het volume bij een buitentemperatuur van 30 graden met zo’n 2 procent toe. Dat betekent 1 liter meer vloeistof in een tank van 50 liter.

Als een brandstoftank tot de nok is gevuld, bestaat het gevaar dat de tank gaat overstromen, meent KS. Het komt dan via de vuldop of de ventilatiepijp naar buiten. De lekkende brandstof zou zorgen voor schade aan de bodembescherming of aan de lak. In het ergste geval kan de boel in de fik vliegen. Dat klinkt in ieder geval als iets dat je wilt voorkomen – het is immers al warm genoeg op dit moment.

Het valt allemaal wel mee

Ad Vonk van de ANWB zegt tegen RTL Nieuws dat het onzin is. ‘Ten eerste omdat op het moment dat je tankpistool afslaat, de installatie nog 6 liter ruimte heeft voor uitzetting. Dan kan er vaak nog wel wat bij, maar dat is misschien een litertje. Je moet echt heel raar doen als je ‘m helemaal tot het randje vol wilt krijgen.’ Een Bovag-woordvoerder voegt daaraan toe dat de opslagtemperatuur van brandstof in Nederland zo’n 15 graden is, en dat de boel dus niet enorm zal uitzetten.

Voor de zekerheid maar niet de auto voltanken op warme dagen?

Het is misschien de Nederlandse nuchterheid, maar wij hebben vaak zoiets van ‘joe, het zal wel’. In alle gevallen kan het natuurlijk geen kwaad om een litertje of twee minder te tanken. Stop sowieso gewoon met tanken na de klik, dan kom je een heel eind. Als je trouwens direct na het tanken een stuk gaat rijden, dan maakt het al helemaal weinig uit. Tegen de tijd dat de brandstof is uitgezet, heb je al wat tankinhoud verstookt en zit je sowieso veilig.

Reacties

  • Herb heeft op 16 augustus 2020 geschreven:

    Wat een flauwekul! Ja, brandstof zal iets uitzetten maar dat zijn geen liters! Ik tank mijn auto altijd tot het randje en heb nog nooooit een druppel overloop gehad of iets verdachts gezien. Iedere tank heeft nl een overloop indien de druk(uitzetting) te hoog wordt. Maar eerlijk gezegd, je woont toch niet in/bij het tankstation of wel. Als je 5 km hebt gereden heb je al gemiddeld eenderde liter verreden. Dat zijn 300-400 ml. De tankinhoud zal dat echt niet uitzetten ook niet bij 35gr in volle zon. Daarbij is het niet direct schadelijk voor de lak als benzine of diesel er overheen loopt. Gebeurt mij regelmatig, zie er nog altijd niets van. Doekje erover en klaar. Kortom; paniekzaaierij!

    Reageer
  • Alex heeft op 14 augustus 2020 geschreven:

    Wat die BOVAG woordvoerder zegt, klopt volgens mij niets van. De brandstof die is opgeslagen in tankinstallaties wordt niet op 15 gr gehouden. De installaties zijn voorzien van 15 gr meters die ervoor zorgdragen dat de hoeveelheid brandstof die wordt afgegeven qua volume gelijk alsof het 15 gr warm is. Dwz dat bij 30 gr het volume dat wordt getankt groter is dan wanneer het buiten 0 gr is terwijl voor hetzelfde aantal liters wordt afgerekend. Je tank zit bij 30 gr dus voller (door uitzetting) dan wanneer het 0 gr is terwijl het aantal liters gelijk is ( herleid naar 15 gr )

    Reageer
  • Jeroen heeft op 14 augustus 2020 geschreven:

    Gooi me over de grens vol met 102 Ultimate, en hervat je jacht richting elk rood streepje op de Autobahn. Het laatste rode streepje? Dan is het tijd om ‘m weer vol te rammen met 102 Ultimate en hervat je bovenstaande procedure.

    Reageer
  • Heinz Klasen heeft op 14 augustus 2020 geschreven:

    Man kan altijd beter het zeker voor het onzekere nemen kan sowieso geen kwaad als man niet helemaal voll tankt

    Reageer
  • Alex heeft op 13 augustus 2020 geschreven:

    Hoe zit het dan met de brandstoftank?
    Die is door het warme weer lekker uitgezet en door er “koude” brandstof in te gooien zal deze dus weer krimpen en kan er minder brandstof in volgens mij.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear