Wat een heerlijke frisse wind is de Lotus Emira toch. Een sportauto. En let wel: een sportauto in de goede, ouderwetse zin des woords. Geen hybride of elektrische toestanden. Geen viercijferige vermogens. Geen concept-achtige visie-voor-de-toekomst-nonsens. Een sportauto voor vandaag, dus. Van een merk waarvoor gisteren al een hele tijd geleden was. En waarvoor het er lang naar uitzag dat morgen nooit zou komen. Het is daarom de auto waar we het meest naar uitkijken in 2022.
Om je te kunnen vertellen waarom wij zo opgewonden zijn over de Emira, zullen we nog een tikje moeten uitweiden. Kijk, wij hoeven je niet te vertellen over de jaren ’60, over Colin Chapman en de Elan. Jij weet ook dat dit merk een resolute, diepe en nooit verwaterde focus heeft op alles wat met rijdynamiek te maken heeft.
Geen daden maar woorden
Wij hoeven je er evenmin op te wijzen dat het merk in buitengewoon onrustig vaarwater terechtkwam toen de oprichter overleed, en het eigendom heen en weer schoot tussen General Motors, Romano Artioli en Proton. Die laatste, Maleisische eigenaren brachten enige tijd wat stabiliteit, maar leken nooit precies te weten wat ze aanmoesten met dat kleine Britse sportwagenmerk. En dus schoven ze een nieuwe baas naar voren, een echte jetsetter. Ah, Dany Bahar. Een man met een plan. Veel plannen zelfs, waarvan er, zo zou blijken, niet één verder kwam dan de Autoshow van Parijs in 2010.
Op dat moment had Lotus ons al hun laatste geheel nieuwe auto gegeven, de Evora. Ja, de Exige kwam nog in 2012, maar die was voor 80 procent een Evora. En dus heeft Lotus het afgelopen decennium steeds weer hetzelfde theezakje in een vers kopje kokend water gedompeld. De resultaten waren, om de thee-analogie net zo ver door te trekken als Lotus heeft gedaan met haar ondersteltechnologie, nogal slapjes. Een nieuw jaar, een nieuwe Lotus-facelift met 10 nieuwe pk’s. Het werd een running gag op de TopGear-burelen, een die we ook bleven maken toen de nieuwe eigenaar Geely in 2017 de boel overnam.
Geely kan het goed aanpakken
Het heeft vier jaar geduurd. Maar nu is er dan een plan dat rationeel en bereikbaar lijkt, van een firma die een reputatie heeft opgebouwd door dingen goed aan te pakken. Zie Volvo en Polestar als het bewijs daarvan. Vol-elektrisch in 2028, maar daarvoor een gezamenlijk EV-sportautoproject met Alpine (2025), een SUV en natuurlijk die serie van 130 Evija’s (voor 2 miljoen pond per stuk). Die laatste is een megapower concept-achtig EV-buitenbeentje dat je je doet afvragen of het hele ding misschien één grote fantasie is.
Maar dit is een auto die met vier wielen middenin de realiteit staat. Heel anders dan wat er al geweest is, klinkt het allemaal niet. Ja, de Emira gebruikt een aluminium onderstel en een midscheeps geplaatste supercharged V6 van Toyota die de achterwielen aandrijft, en er komt nog een versie met een van AMG afkomstige viercilinder bij. Het is, op de vriendelijkste manier, het eind van Lotus’ transitionele begin. Hun laatste auto die zich puur voortbeweegt door fossiele dingetjes in de fik te zetten. En dat is van belang, omdat we afstevenen op een elektrische toekomst waarvoor nog niemand er echt in is geslaagd de factor rijplezier een doorslaggevende plek te geven.
De auto waar we het meest naar uitkijken in 2022
Waarom we er naar uitkijken? Het pakket klopt. Hij ziet er fantastisch uit. Waar heeft Russell Carr (de ontwerpchef) zich al die jaren verstopt? De man weet blijkbaar wel degelijk hoe ie een pracht van een sportauto moet schetsen. Ook de prijs klopt. De precieze Nederlandse prijzen zijn voor de instapper nog niet bekend, maar de verwachting ligt ergens in de buurt van 90.000 euro – Cayman-territorium dus. Niet de makkelijkste concurrent, maar Lotus beoogt per jaar ‘slechts’ 5.000 van deze jongens te slijten.
Een ware zondvloed als je het vergelijkt met de recente verkopen die de mensen uit Hethel gerealiseerd hebben, maar het betekent ook dat Lotus maar een paar Porsche-kopers op andere gedachten hoeft te brengen. En als we Lotus mogen geloven, is er al een wachtlijst van twee jaar.
De Emira wordt met zoveel spanning afgewacht omdat hij de kickstart van een wederopstanding belooft te zijn, de terugkeer van zelfvertrouwen en optimisme binnen het bedrijf. Hoe ie rijdt? Kom kom, jongens, we hebben het hier wel over een Lotus, hè? Dat komt dus allemaal helemaal goed.
Reacties