
Volvo is dol op crashtesten. Het liefst zouden ze de hele dag in een kringetje zitten en nieuwe manieren bedenken om hun gloednieuwe auto’s aan gort te rijden. Helaas moet er ook nog gewerkt worden. En Polestar, het sportieve broertje van Volvo, heeft de boot al evenmin gemist als het gaat om ramdrang.
Dus zetten ze nieuweling waar op iedereen zit te wachten, de Polestar 1, alvast genadeloos tegen de muur aan. Ze hadden er vast iemand een plezier mee kunnen doen, maar nee. Volledig frontaal tegen een Ikea-gekleurde muur. Alles voor de wetenschap, zullen we maar zeggen. De crashtest die je hier ziet gaat met een gang van 56 km/u.
De Polestar 1 crasht niet hetzelfde als een Volvo
In alle serieusheid: Polestar heeft hetzelfde veiligheidsstreven als moedermerk Volvo. Ze moeten daarom wel weten of het met koolstofvezel versterkte polymeer, dat je niet op een Volvo vindt, tegen een klap kan. Het grote verschil met een stalen carrosserie is de manier waarop de auto de energie van een botsing opvangt.
Waar staal buigt en vervormt, zal het koolstofvezel-polymeer vooral breken en versplinteren om de energie te absorberen. Ook de onderhuidse staal en koolstofvezel structuur van de Polestar 1, die ze Dragonfly noemen, werd in de gaten gehouden. De Polestar 1 slaagt volgens het merk overigens met vlag en wimpel.
De Polestar 1 crasht niet hetzelfde als een Volvo
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Chris Harris over hybrides en de Polestar 1

Polestar 1 vs BMW M8

Wat is de beste GT van deze drie?

Polestar 1

Polestar 1 uit NFS Heat in het echt nagebouwd

Ook de Polestar 2 krijgt achterwielaandrijving en meer vermogen (plus een nieuwe neus)


De Candela C-8 is een elektrische boot met batterijen van Polestar


Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?


Terwijl Volvo auto’s begrenst op 180 km/u, bouwt zustermerk Polestar auto’s die kunnen driften


Dit is de nieuwe Polestar 3, de eerste SUV van het merk


De Polestar 5 krijgt 884 pk en een 800-volt batterij



Ook de Polestar 2 krijgt achterwielaandrijving en meer vermogen (plus een nieuwe neus)


Volvo komt met een serieuze concurrent voor de Volkswagen ID. Buzz (met 550 pk?)


Volvo legt uit waarom ze weer overstappen op achterwielaandrijving


Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving


Volvo vindt het onzin om bij dure auto’s óók nog extra geld te vragen voor stoelverwarming


Waarom de Koenigsegg Jesko onze Hypercar van het Jaar 2022 is


De Audi RS 6 e-tron is een grote jongen en komt in 2024


De Alpina B5 GT is de krachtigste auto van het merk ooit


Audi legt het gereedschap om de frunk van de e-tron GT te openen… in de frunk


Nio ET7 review: Hoe rijdt de auto van de ‘Aziatische Elon Musk’?


Je Tesla speelt nu André Hazes (aan de buitenkant!) na de nieuwste update


Audi houdt een terugroepactie omdat je geen drankje op de achterbank mag knoeien


Pechvogel vindt zijn Audi RS 3 bedolven onder de modder terug bij autobedrijf


Dit zijn de veiligste auto’s van 2022 die je in Nederland kunt bestellen


Op deze beruchte weg gaan zoveel auto’s kapot dat de politie het niet meer aankan


Dit is niet hoe je de onderkant van je auto moet wassen in de wasstraat


Vrachtwagen blokkeert iedereen die hem wil inhalen in bizarre video


Zo pijnlijk weinig blijft er over van een golfkarretje in een crashtest


De Mazda CX-90 heeft de krachtigste benzinemotor van het merk ooit


Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans


Brengt een drone je straks McDonald’s in de file? Daar wordt aan gewerkt


Lamborghini gaat de komende zes jaar geen elektrische supercar maken


BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)


Reacties