Na CO2-uitstoot en stikstof hebben we een nieuwe stof dat schadelijk is voor je: microplastics. Weer is er een ‘nieuw’ fenomeen gevonden wat schadelijk is voor mens & milieu. We leven in tijden dat we er altijd een onderzoekje is dat aansluit bij jouw mening, maar we gingen toch eens even objectief kijken wat het RIVM erover te zeggen heeft. Die hebben namelijk onderzoek gedaan naar microplastics. Die komen tot de conclusie dat autobanden de grootste veroorzaker van microplastics zijn.
Er is nog een hoop onduidelijk over microplastics, vandaar het onderzoek van het
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Microplastics zijn precies wat de naam omschrijft. Hele kleine stukjes plastic. Zo’n 80 procent van alle microplastics zakken weg in de grond, maar de rest blijft hangen in de lucht of het water. Daardoor is het schadelijk voor mensen, dieren en het milieu. Het is alleen nog niet precies duidelijk in welke mate het schadelijk is.
Waar komen die microplastics dan vandaan?
Het is wel een schokkende uitkomst, want verreweg de grootste veroorzaker van microplastics zijn dus autobanden. Er komen alleen al meer microplastics in de lucht van autobanden dan dat er afkomt van verf en coatings veroorzaken in de lucht, land én water bij elkaar. Op nummer twee staan de kunstof-pellets. Op nummer 3 staan macroplastics. Ofwel, grote stukken plastic waarvan kleine deeltjes plastic komen. Nummer vier is textiel en op nummer vijf vinden we synthetische polymeermicrodeeltjes.
Hoe schadelijk zijn de microplastics?
Nu is het natuurlijk de vraag: hoe schadelijk zijn die microplastics? Het TNO stelt dat ‘de effecten en risico’s van microplastics op mens en milieu grotendeels onbekend zijn’. Maar dat ‘microplastics potentieel schadelijk zijn voor mens en milieu‘. De microplastics worden overal gevonden, wat ‘een indicatie is van de ernst van de vervuiling’. Wij mensen krijgen het binnen door ademen, drinken en eten. Naast een milieuprobleem kan het dus ook een gezondsheidsprobleem zijn.
Zijn elektrische auto’s dan slechter voor het milieu?
Dan komen we nu bij een vrij pijnlijke conclusie. Elektrische auto’s zijn namelijk een stuk zwaarder en belasten de banden dus meer. Een logische verklaring zou kunnen zijn om te zeggen dat elektrische auto’s in verhouding dus meer microplastics uitstoten dan auto’s met een traditionele benzinemotor. Hetzelfde geldt voor PHEV’s. Ook hebben EV’s enorm veel koppel bij lage toeren, wat de banden ook extra belast.
Lees ook: EU wil uitstoot van slijtage banden en remmen gaan beperken (dus ook bij EV’s)
En de oplossing dan? Het RIVM heeft namelijk oplossingen bedacht. Daarbij keken ze niet zozeer naar de haalbaarheid of het politieke draagvlak, maar puur naar wat werkt. Hun advies is dat de bandenindustrie ‘betere banden moet maken‘. Uiteraard zijn wij heel erg benieuwd of dat überhaupt zo makkelijk is. Wat ook schijnt te helpen is het afvoerwater van wegen te zuiveren. Daar komen de microplastics van banden diret terecht. In steden gebeurt dit al, maar in de buitengebieden nog niet.
Peter heeft op 13 oktober 2024 geschreven:
Veel elektrische auto,s moeten bij 10 tot 15 duizendkilometer al voorzien worden van nieuwe voorbanden . Elektrisch rijden, het trekt zo lekker fel op!
Bazzy heeft op 13 oktober 2024 geschreven:
Ik rij elektrisch en doe juist veel langer met mijn banden. Door het regeneratieve remmen slijten Banden juist veel minder
Daan heeft op 1 oktober 2024 geschreven:
Leuk artikel. Helaas wel met vertaalfout. De tweede bron van microplastic zijn kunststof korrels (pellets, met een E), niet kunststof pallets (met een A) voor transport