De autoverkopen in Nederland houden de gemoederen bezig en in juni 2025 is dat niet anders. Vroeger waren het standaard Opel, Volkswagen en Ford die bovenaan stonden. Tegenwoordig fluctueert dat veel meer. De cijfers van juni 2025 zijn binnen en twee dingen vallen op: er is een nieuw bestverkocht merk in Nederland. Daarnaast maakt een ander merk een nogal onverwachtse comeback. Er zijn 34.641 auto’s verkocht in juni 2025, zo’n 500 auto’s minder dan dezelfde periode vorig jaar.

De teller voor 2025 staat op 182.680 stuks, aanzienlijk minder dan de 193.212 stuks van vorig jaar. Juni is een maand die traditioneel populair voor gebruikte auto’s is en iets minder voor nieuwe auto’s. Je kent het wel: even snel een nieuwe occasion voor de zomervakantie scoren. Nieuwe auto’s registreren gebeurt dus ietsje minder. Maar ook bij 34.641 verkochte auto’s kunnen we zien welke merken en modellen het goed doen.

De bestverkochte auto van Nederland is weer de Tesla Model Y

De grote verrassing is de Tesla Model Y. Het lijkt erop dat de dip bij Tesla niet zozeer kwam door de politieke strapatsen van de CEO, maar simpelweg omdat de Model Y werd vernieuwd. De auto onderging een rigoureuze facelift en de leveringen daarvan komen goed op gang. Ook de Model 3 is nog altijd een erg populaire auto in Nederland. De Skoda Elroq is een hit, waar de Kia EV3 het een beetje lastig heeft. De Volvo EX30 zakt helemaal weg en is met 156 stuks bijna net zo populair als de EX90 (153).

Autoverkopen juni 2025: modellen

PositieModelAantal
1Tesla Model Y1.250
2Skoda Elroq979
3Tesla Model 3749
4Kia Picanto738
5Kia EV3657
6Kia Niro638
7Toyota Yaris Cross588
8Renault Captur579
9Toyota Aygo X552
10BMW iX1519

Bestverkochte automerken

En daarbij valt ook iets op. Bij de automerken is er een nieuwe nummer 1: Renault. Van harte gefeliciteerd! Een gedeelte van het succes komt van de Renault 5, waarvan er bijna vijfhonderd stuks zijn verkocht. Maar ook de rest lijkt dus aan het slaan, met name de ietwat generieke Symbioz en Captur. Kia doet dit hele jaar al goede zaken met een vrij breed modelgamma. Voor BMW geldt hetzelfde, zij het met iets grotere marges.

Renault modelgamma (2025)

Autoverkopen juni 2025: merken

PositieMerkAantal
1Renault3.024
2Kia3.005
3BMW2.651
4Volkswagen2.434
5Toyota2.280
6Skoda2.199
7Tesla2.002
8Volvo1.790
9Audi1.388
10Ford1.335

28 reacties op “Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is”

  1. Tesla verkoop vorig jaar juni:3400
    Dit jaar juni 2000. Geweldig gedaan.

    Veel meer elektrische autos verkocht, maar niet tesla.

    • Verkoopcijfers zeggen niets voor de Nederlandse markt . De eens zwaar gesubsidieerde EV,s gaan massaal de grens over . By by Nederlandse belastingcenten

  2. Ik hou het wel bij mijn 3 oude diesels en bij mijn V8 benzine.
    Verkoop cijfers zeggen mij niets. Kwaliteit staat boven alles. Onlangs door de radiateur dop de motor aan de kook van een bijna 40 jaar oude Toyota Landcruiser. Nagenoeg alle koelvloeistof eruit. Bijvullen, starten en rijden. Nieuwe dop gemonteerd en geen probleem. Voor mij geen EV.

  3. Kom net uit Spanje. 1450 km met emissie 6 diesel. Gemiddeld 5.8 liter op 100 km. Van grens Spanje naar Luxemburg 0 lieter getankt. Dus voor mij geen ev.

  4. Juni is altijd een top maand voor Tesla. Echter, zo’n positief beeld is het helemaal niet.

    In vergelijking met 2024:
    Tesla Y in juni -29%. Over heel 2025 -52%
    Tesla 3 in juni -55%. Over heel 2025 -42%
    Tesla S in juni 0 verkopen. Over heel 2025 -76%
    Tesla X in juni -77%. Over heel 2025 -63%

    De enige conclusie kan dus zijn dat het ronduit slecht gaat met Tesla in Nederland. Zo verkoopt VAG bijvoorbeeld 2x zoveel EV’s in Nederland als Tesla.

    • Dit is toch best logisch. Tesla is aan alle kanten ingehaald. In voorgaande jaren konden ze dankzij dumpprijzen nog veel auto’s kwijtraken, maar dat voordeel zijn ze nu ook helemaal kwijt.

      Tesla Model Y vanaf 45990 rijklaar, 500km WLTP.
      Ford Explorer Extended range vanaf 43850 rijklaar, 602km WLTP.
      Hyundai EV3 81kWh vanaf 41495 rijklaar, 600km WLTP.
      Renault Scenic e-TECH 87kWh vanaf 45290 rijklaar, 625km WLTP.

      Dan ben je toch wel gek als je voor een Model Y kiest? Nog los van alle morele bezwaren die er aan Musk kleven.

  5. De anti Trump hetze heeft zijn werk gedaan.
    Kennelijk ook op het gebied van auto’s. Iedereen die daar met oogkleppen op achter aanhobbelt is een meelijwekkend figuur.

      • Met cijfers kun je de samenleving. Goed om de tuin leiden!
        Er worden de laatste jaren wel minder auto’s verkocht, maar in geld uitgedrukt liggen de bedragen er verkochte auto veel hoger. Dus de omzet in euro”s zijn wel gestegen
        i

        • Daarintegen hebben we de “laatste jaren” ook een gigantische inflatie gehad wat natuurlijk niet prijs drukkend werkt. Kijkende naar de omzet gecorrigeerd voor inflatie zou een interessantere vergelijking zijn.

          • voor mensen die door elon musk geen tesla wille rijden of kopen maar wel fan zijn van volkswagen en mercs
            hier het volgende het mooie merk volkswagen het lievelingetje van adulf hitler. tot toyotas van het japanse rijk in wo2 er zijn zo veel merken die slecht zijn begonnen en of zijn geweest als je echt op principes zit ga dan fietsen op lopen en laat vooral je boss kleding en luchtjes thuis just saying

          • Als je vroeger iets beter opgelet had tijdens de Nederlandse les op school in plaats van je bezig te houden met “hoe doe ik alsof iets van 90 jaar geleden nog relevant is vandaag”, dan had je misschien wel een samenhangende reactie kunnen schrijven. Faal.

  6. Tesla is omlaag in veel andere landen: -10% in Frankrijk, -66% in Italië, -62% in Denemarken, -64% in Zweden.

    Op Wall Street ging Tesla ook naar beneden.

    In Nederland had je natuurlijk ook meer verwacht bij introductie van een nieuw model.

  7. Haha jullie hebben duidelijk de nieuwe model Y nog niet eens in het echt gezien en hebben er toch een oordeel over. Ga het eerst maar eens bekijken en oordeel dan opnieuw. Merken als Audi, BMW en zelfs Mercedes zitten tegenwoordig vol met harde plastics. In de nieuwe Model Y is dit nergens meer terug te vinden en is het juist qua materiaalgebruik een stuk hoogwaardiger dan vele ander Europese “premium” merken.

    • Gezien gereden (prima) maar blijft een eenheids worst. Wordt tijd dat ze met echt iets nieuws komen op wat updates na beginnen ze (zeker de 3) oubollig te worden. Alleen maar meer van hetzelfde.
      Zowiezo saai van binnen maar dat is een persoonlijke smaak kwestie. Daarnaast is de afschrijving gigantisch net als bij de eerste computers en mobiele telefoons.

  8. Ondanks alle negatieve publiciteit toch weer het best verkochte model. Dat zegt genoeg over de klasse van een Tesla!

    • Idd. Was te verwachten er veel op het nieuwe model gingen wachten. Maar is geen sensatie om als auto magazine dat als reden te zetten bij hun vorige artikels.

  9. Iets roepen wat nooit heeft bestaan alleen in de mainstream media, Tesla shaming. Het blijft gewoon het beste elektrische product ondanks de leeftijd en dat is zeer knap.

    • Tsja. De kever was ook een grove schande, want boze snorremans… en toch was dat jarenlang de meest succesvolle auto van Europa.

      • Ten tijde van de kever waren er weinig andere goedkope auto’s te koop, daarom werden ze veel verkocht en omdat ze minder last hadden van roest.
        Het was echter een vreselijke auto, langzaam, enorme pokkenherrie binnenin en nauwelijks bagageruimte, zeer onpraktisch.

    • Zolang je nix geeft om minimalistisch materiaalgebruik (goedkoop plastic, tik maar eens op het dashbord), slechte isolatie (probeer maar eens een telefoon gesprek te voeren met iemand in een Tesla op de snelweg) of de slechte restwaarde (en dat is niets voor niets, ze rammelen van alle kanten als ze een behoorlijk aantal km’s achter de rug hebben). Het is helaas een slecht gebouwde, te goedkoop vervoermiddel. Vooral populair bij de (onzinnige) gimmick-generatie.

      • Heb je wel eens in recente Teslas gereden? Je vindt er een hoop van, maar je kan niet alles baseren op de brakke eerste Model 3s uit 2018.
        Restwaarde correctie is er sowieso, niet vreemd met al die overheidsbemoeienis en geldt voor meer auto’s. Model Y doet het overigens best prima in de restwaarde, niet zo slecht als de model 3

        • Ik heb het juist met name over de Model Y (pré update, maar wel van de laatste 2 jaar). We hebben er tientallen van bij mijn werkgever en heb er zelf ook regelmatig mee (mee)gereden.

          • Fantastische auto. Rijd er met veel plezier in. Valt me op dat zoveel mensen hun kritiek willen uiten op tesla. Ik kan niet anders concluderen dat het velen hoog zit. Waarom? Jaloezie , afgunst ik heb werkelijk waar geen idee. Heb 24 jaar Audi gereden, kwaliteit van Tesla (qua afwerking) zekers geen Audi, maar heb nog nooit zo goedkoop gereden, per 100 km 3,45 euro. Onderhoud nihil en ja er staan inmiddels 70.000km op de teller. Twee sets ruitenwissers en twee keer interieurfilter vervangen. Inmiddels 2e set banden. Bij Audi elk jaar 1300 euro. Concurrenten lopen in maar voor mij geen andere auto meer. En lekkere diesel rijders heerlijk 900 km in renstal rijden toppers. Ik deed t altijd ok, maar met stroom 2x laden veel ontspannender

Geef een reactie

(verplicht)