
Als je nu de opdracht zou krijgen om een comfortabel bankstel te maken van een bestaand bankstel, welke basis neem je dan? Minimaal een Ikea-bankstel, toch? Niet een betonnen parkbankje, dat is zeker. Daarom is de keuze van het Italiaanse Aznom zo bijzonder. Hun nieuwste auto, de Aznom Palladium, noemen ze een hyper-limousine, maar in de basis is het een Ram 1500. Je weet wel, zo’n pick-up die de hovenier in jouw dorp ook rijdt.
Waarom een pick-up pakken als basis? Volgens het hoofd van Aznom, Marcello Meregalli, was hij altijd al geïnteresseerd in grote auto’s, zoals de enorme Amerikaanse sedans uit de jaren dertig tot zeventig. In 2008 onthulde Cadillac de nieuwe presidentiele limousine (die in 2018 werd gefacelift), gebouwd op het chassis van een pick-up. De proporties van die auto vond hij zo fascinerend, dat hij het eigenlijk dunnetjes over heeft gedaan, maar dan met zijn eigen ontwerp. Een andere reden is ongetwijfeld dat de koets van een ladderchassis makkelijker te wisselen is.
De Aznom Palladium is nét geen 6 meter lang, het scheelt maar 2 centimeter met de Rolls-Royce Phantom met lange wielbasis. Hij reikt 2 meter de lucht in. De aandrijving komt van een 5,7-liter V8 met twee turbo’s, die goed is voor 710 pk en 950 Nm. De 0-100-tijd ligt op de 4,5 seconden, wat voor een luxesedan niet bijzonder is, maar voor een pick-up des te meer. De topsnelheid is een minder angstaanjagende 210 km/u.
Wel handig is het behoud van de laadruimte, al zij het nu via een uitschuiflade. Binnenin is elke vierkante centimeter bekleed met hout, leer of stof. Aznom wil in totaal tien stuks van de Palladium bouwen. Normaal zouden we zeggen dat je snel moet zijn, maar dat weten we zo nog niet. Als je tot bestellen overgaat, mag je zelf alle kleuren en materialen kiezen. Geen Aznom Palladium zal hetzelfde eruitzien.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe BPM-regels van 2025 zorgen voor één populair slachtoffer in Nederland

Ram 1500 Laramie: missen wij de achtcilinder?

Den Haag wil parkeren motoren en grotere auto’s zwaarder gaan belasten: autohaat of realistisch?

Stokoude auto met atmosferische V8 gaat eindelijk met pensioen

Voor ondernemers die net wat meer willen is er de Militem Magnum 700

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
