
Als je nu de opdracht zou krijgen om een comfortabel bankstel te maken van een bestaand bankstel, welke basis neem je dan? Minimaal een Ikea-bankstel, toch? Niet een betonnen parkbankje, dat is zeker. Daarom is de keuze van het Italiaanse Aznom zo bijzonder. Hun nieuwste auto, de Aznom Palladium, noemen ze een hyper-limousine, maar in de basis is het een Ram 1500. Je weet wel, zo’n pick-up die de hovenier in jouw dorp ook rijdt.
Waarom een pick-up pakken als basis? Volgens het hoofd van Aznom, Marcello Meregalli, was hij altijd al geïnteresseerd in grote auto’s, zoals de enorme Amerikaanse sedans uit de jaren dertig tot zeventig. In 2008 onthulde Cadillac de nieuwe presidentiele limousine (die in 2018 werd gefacelift), gebouwd op het chassis van een pick-up. De proporties van die auto vond hij zo fascinerend, dat hij het eigenlijk dunnetjes over heeft gedaan, maar dan met zijn eigen ontwerp. Een andere reden is ongetwijfeld dat de koets van een ladderchassis makkelijker te wisselen is.
De Aznom Palladium is nét geen 6 meter lang, het scheelt maar 2 centimeter met de Rolls-Royce Phantom met lange wielbasis. Hij reikt 2 meter de lucht in. De aandrijving komt van een 5,7-liter V8 met twee turbo’s, die goed is voor 710 pk en 950 Nm. De 0-100-tijd ligt op de 4,5 seconden, wat voor een luxesedan niet bijzonder is, maar voor een pick-up des te meer. De topsnelheid is een minder angstaanjagende 210 km/u.
Wel handig is het behoud van de laadruimte, al zij het nu via een uitschuiflade. Binnenin is elke vierkante centimeter bekleed met hout, leer of stof. Aznom wil in totaal tien stuks van de Palladium bouwen. Normaal zouden we zeggen dat je snel moet zijn, maar dat weten we zo nog niet. Als je tot bestellen overgaat, mag je zelf alle kleuren en materialen kiezen. Geen Aznom Palladium zal hetzelfde eruitzien.
Meer van TopGear


De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

De nieuwe BPM-regels van 2025 zorgen voor één populair slachtoffer in Nederland

Ram 1500 Laramie: missen wij de achtcilinder?

Den Haag wil parkeren motoren en grotere auto’s zwaarder gaan belasten: autohaat of realistisch?

Stokoude auto met atmosferische V8 gaat eindelijk met pensioen

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
