
Als je nu de opdracht zou krijgen om een comfortabel bankstel te maken van een bestaand bankstel, welke basis neem je dan? Minimaal een Ikea-bankstel, toch? Niet een betonnen parkbankje, dat is zeker. Daarom is de keuze van het Italiaanse Aznom zo bijzonder. Hun nieuwste auto, de Aznom Palladium, noemen ze een hyper-limousine, maar in de basis is het een Ram 1500. Je weet wel, zo’n pick-up die de hovenier in jouw dorp ook rijdt.
Waarom een pick-up pakken als basis? Volgens het hoofd van Aznom, Marcello Meregalli, was hij altijd al geïnteresseerd in grote auto’s, zoals de enorme Amerikaanse sedans uit de jaren dertig tot zeventig. In 2008 onthulde Cadillac de nieuwe presidentiele limousine (die in 2018 werd gefacelift), gebouwd op het chassis van een pick-up. De proporties van die auto vond hij zo fascinerend, dat hij het eigenlijk dunnetjes over heeft gedaan, maar dan met zijn eigen ontwerp. Een andere reden is ongetwijfeld dat de koets van een ladderchassis makkelijker te wisselen is.
De Aznom Palladium is nét geen 6 meter lang, het scheelt maar 2 centimeter met de Rolls-Royce Phantom met lange wielbasis. Hij reikt 2 meter de lucht in. De aandrijving komt van een 5,7-liter V8 met twee turbo’s, die goed is voor 710 pk en 950 Nm. De 0-100-tijd ligt op de 4,5 seconden, wat voor een luxesedan niet bijzonder is, maar voor een pick-up des te meer. De topsnelheid is een minder angstaanjagende 210 km/u.
Wel handig is het behoud van de laadruimte, al zij het nu via een uitschuiflade. Binnenin is elke vierkante centimeter bekleed met hout, leer of stof. Aznom wil in totaal tien stuks van de Palladium bouwen. Normaal zouden we zeggen dat je snel moet zijn, maar dat weten we zo nog niet. Als je tot bestellen overgaat, mag je zelf alle kleuren en materialen kiezen. Geen Aznom Palladium zal hetzelfde eruitzien.
Meer van TopGear


De nieuwe BPM-regels van 2025 zorgen voor één populair slachtoffer in Nederland

Ram 1500 Laramie: missen wij de achtcilinder?

Den Haag wil parkeren motoren en grotere auto’s zwaarder gaan belasten: autohaat of realistisch?

Stokoude auto met atmosferische V8 gaat eindelijk met pensioen

Voor ondernemers die net wat meer willen is er de Militem Magnum 700

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?

Ford heeft een handig foefje gevonden om de pick-up goedkoop in Nederland te houden

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is
