Ram 1500 Rebel 5.7 Hemi 4x4 Crew Cab

Erop en erover

Foto('s): FCA2020 Ram 1500 Rebel
Foto('s): FCA2020 Ram 1500 Rebel
Foto('s): FCA2020 Ram 1500 Rebel interieur dashboard navigatie
2020 Ram 1500 Rebel interieur dashboard navigatie
Foto('s): FCA
Foto('s): FCA
Foto('s): FCADe Ram 1500 Hellcat pick-up komt
Foto('s): FCADe Ram 1500 Hellcat pick-up komt
Foto('s): FCADe Ram 1500 Hellcat pick-up komt
Foto('s): FCADe Ram 1500 Hellcat pick-up komt
2020 Ram 1500 Rebel
2020 Ram 1500 Rebel
2020 Ram 1500 Rebel interieur dashboard navigatie
2020 Ram 1500 Rebel interieur dashboard navigatie
De Ram 1500 Hellcat pick-up komt
De Ram 1500 Hellcat pick-up komt
De Ram 1500 Hellcat pick-up komt
De Ram 1500 Hellcat pick-up komt

Dit zag je vast niet aankomen, maar wij houden van idiote dingen doen. Banden oproken bijvoorbeeld (wie heeft daar nou wat aan, behalve de bandenboer?), maar ook zo ver mogelijk op ons achterwiel fietsen, ’s nachts na wat biertjes bij een hotel bepaalde vlaggen laten zakken, of een vrijgezel in een kippenpak met paintball-geweren opjagen door het bos. Daarom vinden we het ook fantastisch om met deze Ram Rebel door Nederland te rijden. Veel te groot voor onze straten, veel te hoog voor ons maatschappelijke maaiveld. Perfect voor de volwassen kleuter.

In Amerika is de full-size pick-up het bestverkochte vervoersmiddel. Er zijn vijf autobouwers die ze leveren: Ford, Chevrolet/GMC, Ram (jaren geleden afgesplitst van Dodge), Toyota en Nissan. Dat is daar doorgaans ook de volgorde van hun populariteit, maar op ons continent ligt het anders. Als iemand hier zo’n auto koopt, is dat verreweg het vaakst een Ram. Volgens importeur DUSA in Amsterdam komt dat door de iets meer ‘Europese’ rijeigenschappen ten opzichte van andere trucks. Met de nadruk op ‘iets’, lijkt ons.

Grijs kenteken voor pick-ups in Nederland

Het is de lifehack van onze tijd: in Nederland kun je als ondernemer voor bespottelijk weinig geld in een grote pick-up rijden. Omdat de meeste voldoen aan de eisen voor een grijs kenteken en toch een comfortabele dubbele cabine voor vijf personen hebben – en omdat de andere optie een anoniem bestelbusje met tussenschot is – vallen mensen al snel voor zo’n grote truck. Technisch zijn ze zwaar doortimmerd, en ze zijn te krijgen in allerlei uitvoeringen en configuraties. Ram levert ze ook met een diesel-V6 of met een mild-hybride hulpje. Maar wie gaat voor een pick-up, gaat voor de pick-up-ervaring. Een Ram 1500 Rebel met 5.7 Hemi-motor dus. Met een joekel van een LPG-installatie onder de laadbak, zodat je de verbruikskosten hebt van een Renault Clio. En nog schoon rijdt ook.

Voor het afgelopen modeljaar vernieuwde Ram zijn gamma grondig. Op verzoek van klanten die hun Greatest Country Hits niet meer konden afspelen, herintroduceerden ze de cd-speler. Ook kwam er een enorm staand 12-inch scherm waar je zo’n beetje alles op kunt bedienen. Er is zo’n 150 liter aan opbergruimte voorhanden in het interieur van de Ram 1500 Rebel, onder meer in de middenconsole en achter de voorstoelen. En omdat een werkpaard nu ook een luxepaard moet zijn, kun je kiezen voor een panoramadak, stoel- en stuurverwarming en Harman Kardon-audio. De Hemi-versie beschikt zelfs over noise canceling: actieve ‘massamodules’ houden geluid en gedreun uit de cabine.

Onze testauto heet voluit Ram 1500 Rebel 5.7 Hemi 4×4 Crew Cab. Daarbij duidt 1500 op de ‘lichtste’ variant (als in: eerder bedoeld om je familie en wat fietsen mee te verslepen dan om een paar ton mest achterin te kieperen). De Rebel is de meest offroad-gerichte uitvoering. Denk hierbij niet dat het een concurrent is voor de Ford F-150 Raptor, met z’n Baja-achtergrond en veerwegen als struisvogelpoten. De Rebel beschikt simpelweg over wat matte beschermstukken en een steviger (niet-automatisch) 4WD-systeem. Hij heeft lage gearing en een volledig te sperren differentieel. Wij vinden ’m verreweg het coolst van alle smaakjes die Ram aanbiedt, vooral omdat veel andere net wat te uitbundig met chroom zijn behangen.

De afmetingen van de Ram 1500 Rebel

Onze Rebel – met dubbele cabine (Crew Cab) en korte laadbak – is 5,91 meter lang, 2,08 meter breed en 1,97 meter hoog. Die maten kunnen we dromen omdat de betreffende redacteur ’m tijdens de testperiode in zijn garage parkeerde. Hij had daarbij luttele centimeters speling bij het inrijden en kon alleen uitstappen als hij niet had geluncht. Bovendien durfden we er geen parkeergarages in de buurt mee in te rijden, aangezien die als maximumhoogte 1,95 meter aangeven. De luchtvering, die je op afstand door z’n knieën kunt laten zakken voor een makkelijker instap, had misschien uitkomst kunnen bieden. Maar we hebben het maar niet geriskeerd.

In plaats daarvan zijn we vooral gaan rijden, ver en veel. De Ram 1500 Rebel ontpopt zich als een heerlijke reismachine. Hij is fluisterstil dankzij alle geluiddempende tech en oppercomfortabel door de fauteuils, de ruimte en het gebruiksgemak. De besturing is inderdaad minder losjes dan die in bijvoorbeeld een Chevy Silverado. Dat betekent dat de Ram stabieler rechtuit rolt en bij lange afstanden niet vermoeit. De Hemi-V8 settelt op zo’n 2.000 toeren bij snelwegsnelheden. De achttraps automaat jaagt ’m rap en donderend omhoog als je z’n 400 pk aanspreekt.

Rams worden tegenwoordig officieel in Europa geïmporteerd, dus onze truck heeft gewoon een kilometerteller en snapt dat graden Celsius handiger zijn dan Fahrenheit. Grappig is de geschatte actieradius op basis van de tankinhoud. Die verandert een beetje naar aanleiding van waar en hoe je rijdt, maar aangezien je geen benzine verbruikt, blijft hij heen en weer pingpongen. Tijdens onze test jagen we er gemiddeld één liter LPG per 4,3 kilometer doorheen, maar met prijzen van amper 60 cent doet dat geen pijn. Bij het afrekenen aan de pomp is het net alsof je echt in de VS bent.

Luchtvering maakt ‘m iets minder ruraal

Dankzij de luchtvering blijft typisch rillerig body-on-frame pick-up-veergedrag achterwege. Wat niet wil zeggen dat de Ram niet waggelt, wiegt en af en toe bokt op oneffenheden. Verfijnd is het nog steeds niet echt, maar sterk verbeterd ten opzichte van vroeger, dat zeker. En moet je eigenlijk wel een pick-up met Audi-achtige kwaliteiten willen? Onderdeel van de charme is toch ook het rudimentaire, de van-dik-hout-mentaliteit die alles uitstraalt. De grote, dikke treeplanken, de enorme handgrepen waaraan je jezelf omhoog hijst bij het instappen, de middenconsole zo breed als je onderarm lang is – je wordt er kinderlijk blij van. We missen alleen nog een ouderwetse, duimendikke versnellingshendel aan het stuur om met een mannelijke vuistbeweging in z’n D te droppen. De nieuwe generatie Ram gebruikt een chique, Jaguar-achtige draaiknop voor de transmissie. Jammer, daarmee voel je je toch net iets minder cowboy.

Na een paar dagen breed grijnzend rondroffelen zijn we er wel uit. Voor de krappe 50 mille die hij (voor ondernemers, zonder BPM en na BTW-teruggave) moet kosten, kunnen wij weinig lolligers bedenken om je kilometers mee te maken dan een Ram 1500 Rebel. Misschien moesten we toch maar hovenier worden. Of gewoon een heel, héél goede manier bedenken om deze machine aan onze wederhelft uit te leggen.

16
20
Specificaties

Specificaties Ram 1500 Rebel 5.7 Hemi 4x4 Crew Cab 2020

Motor
5.700 cc
V8
400 pk @ n.b. tpm
556 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top n.b.
Verbruik (test)
23,2 l/100 km (LPG)
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
5.916 x 2.085 x 1.971 mm (l x b x h)
3.673 mm (wielbasis)
2.437 kg
98 + 95 l (benzine + LPG)
1.526 l (laadbak)
Prijzen
€ 49.950 (NL) – ex. bel.
€ 53.000 (B) – ex. bel.