Aznom Palladium is eigenlijk een pick-up

Ze bouwen tien stuks

Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Foto('s): AznomAznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium
Aznom Palladium

Als je nu de opdracht zou krijgen om een comfortabel bankstel te maken van een bestaand bankstel, welke basis neem je dan? Minimaal een Ikea-bankstel, toch? Niet een betonnen parkbankje, dat is zeker. Daarom is de keuze van het Italiaanse Aznom zo bijzonder. Hun nieuwste auto, de Aznom Palladium, noemen ze een hyper-limousine, maar in de basis is het een Ram 1500. Je weet wel, zo’n pick-up die de hovenier in jouw dorp ook rijdt.

Waarom een pick-up pakken als basis? Volgens het hoofd van Aznom, Marcello Meregalli, was hij altijd al geïnteresseerd in grote auto’s, zoals de enorme Amerikaanse sedans uit de jaren dertig tot zeventig. In 2008 onthulde Cadillac de nieuwe presidentiele limousine (die in 2018 werd gefacelift), gebouwd op het chassis van een pick-up. De proporties van die auto vond hij zo fascinerend, dat hij het eigenlijk dunnetjes over heeft gedaan, maar dan met zijn eigen ontwerp. Een andere reden is ongetwijfeld dat de koets van een ladderchassis makkelijker te wisselen is.

De Aznom Palladium is nét geen 6 meter lang, het scheelt maar 2 centimeter met de Rolls-Royce Phantom met lange wielbasis. Hij reikt 2 meter de lucht in. De aandrijving komt van een 5,7-liter V8 met twee turbo’s, die goed is voor 710 pk en 950 Nm. De 0-100-tijd ligt op de 4,5 seconden, wat voor een luxesedan niet bijzonder is, maar voor een pick-up des te meer. De topsnelheid is een minder angstaanjagende 210 km/u.

Wel handig is het behoud van de laadruimte, al zij het nu via een uitschuiflade. Binnenin is elke vierkante centimeter bekleed met hout, leer of stof. Aznom wil in totaal tien stuks van de Palladium bouwen. Normaal zouden we zeggen dat je snel moet zijn, maar dat weten we zo nog niet. Als je tot bestellen overgaat, mag je zelf alle kleuren en materialen kiezen. Geen Aznom Palladium zal hetzelfde eruitzien.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken