
Als verbrandingsmotoren straks, naar het schijnt in 2035, verleden tijd zijn, zal het doek vallen voor een aantal iconen. Denk bijvoorbeeld aan de Hellephant-motor, de boxer van Porsche en de vijfcilinder van Audi. Lange tijd leek het erop dat ook de toekomst van de namen Golf en GTI bij Volkswagen onzeker was, maar die onzekerheid is nergens voor nodig zegt de grote baas van Volkswagen, Thomas Schäfer.
In een interview met Autocar gaat Schäfer in op de geruchten rondom de bekende namen: ‘We hebben iconische merknamen, Golf en GTI. Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen. We houden vast aan de ID-logica [van de nieuwe modellen, red.], maar de iconische modellen zullen een naam krijgen. We laten Golf niet gaan, echt niet.’
Past de ID.Golf wel in het gamma?
Hij steekt het in ieder geval niet onder stoelen of banken, tich? Nu kun je je inbeelden dat de ID.3 qua formaat het dichtst bij een Golf komt, dus dat die auto eigenlijk wel ID.Golf had moeten heten. Maar zo moet je het niet zien volgens de baas van Volkswagen: ‘De ID.3 is nooit een opvolger geweest van de Golf, het is eerder een Golf Plus.’ Nou ja, dan is het dus wel een opvolger van de Golf, alleen die versie die vanbinnen ontploft is om bejaarden makkelijk te laten instappen.
Volgens Schäfer kunnen de ID.Golf en ID.3 gemakkelijk naast elkaar leven. De volledig elektrische Golf zal dan tussen de ID.2 en ID.3 komen te vallen. Hij gaat verder niet in op waar de GTI dan zou komen te staan, maar laten we hopen dat ze flink uitpakken met een soort ID.GTI-lijn. Want de huidige ‘sportieve’ ID-modellen kregen de naam GTX maar echt sportief kon je ze niet noemen. De lat voor een ID.GTI moet dus echt een stuk hoger komen te liggen dan die bij de GTX’jes. Succes, Volkswagen, wij kijken er naar uit!
Eén reactie op “Baas van Volkswagen wil voorlopig niet van de Golf GTI af”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Wat een echte held is hij ben o blij om dit nieuws te hooren over de golf 😀