
Als verbrandingsmotoren straks, naar het schijnt in 2035, verleden tijd zijn, zal het doek vallen voor een aantal iconen. Denk bijvoorbeeld aan de Hellephant-motor, de boxer van Porsche en de vijfcilinder van Audi. Lange tijd leek het erop dat ook de toekomst van de namen Golf en GTI bij Volkswagen onzeker was, maar die onzekerheid is nergens voor nodig zegt de grote baas van Volkswagen, Thomas Schäfer.
In een interview met Autocar gaat Schäfer in op de geruchten rondom de bekende namen: ‘We hebben iconische merknamen, Golf en GTI. Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen. We houden vast aan de ID-logica [van de nieuwe modellen, red.], maar de iconische modellen zullen een naam krijgen. We laten Golf niet gaan, echt niet.’
Past de ID.Golf wel in het gamma?
Hij steekt het in ieder geval niet onder stoelen of banken, tich? Nu kun je je inbeelden dat de ID.3 qua formaat het dichtst bij een Golf komt, dus dat die auto eigenlijk wel ID.Golf had moeten heten. Maar zo moet je het niet zien volgens de baas van Volkswagen: ‘De ID.3 is nooit een opvolger geweest van de Golf, het is eerder een Golf Plus.’ Nou ja, dan is het dus wel een opvolger van de Golf, alleen die versie die vanbinnen ontploft is om bejaarden makkelijk te laten instappen.
Volgens Schäfer kunnen de ID.Golf en ID.3 gemakkelijk naast elkaar leven. De volledig elektrische Golf zal dan tussen de ID.2 en ID.3 komen te vallen. Hij gaat verder niet in op waar de GTI dan zou komen te staan, maar laten we hopen dat ze flink uitpakken met een soort ID.GTI-lijn. Want de huidige ‘sportieve’ ID-modellen kregen de naam GTX maar echt sportief kon je ze niet noemen. De lat voor een ID.GTI moet dus echt een stuk hoger komen te liggen dan die bij de GTX’jes. Succes, Volkswagen, wij kijken er naar uit!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Baas van Volkswagen wil voorlopig niet van de Golf GTI af”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Wat een echte held is hij ben o blij om dit nieuws te hooren over de golf 😀