
Als verbrandingsmotoren straks, naar het schijnt in 2035, verleden tijd zijn, zal het doek vallen voor een aantal iconen. Denk bijvoorbeeld aan de Hellephant-motor, de boxer van Porsche en de vijfcilinder van Audi. Lange tijd leek het erop dat ook de toekomst van de namen Golf en GTI bij Volkswagen onzeker was, maar die onzekerheid is nergens voor nodig zegt de grote baas van Volkswagen, Thomas Schäfer.
In een interview met Autocar gaat Schäfer in op de geruchten rondom de bekende namen: ‘We hebben iconische merknamen, Golf en GTI. Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen. We houden vast aan de ID-logica [van de nieuwe modellen, red.], maar de iconische modellen zullen een naam krijgen. We laten Golf niet gaan, echt niet.’
Past de ID.Golf wel in het gamma?
Hij steekt het in ieder geval niet onder stoelen of banken, tich? Nu kun je je inbeelden dat de ID.3 qua formaat het dichtst bij een Golf komt, dus dat die auto eigenlijk wel ID.Golf had moeten heten. Maar zo moet je het niet zien volgens de baas van Volkswagen: ‘De ID.3 is nooit een opvolger geweest van de Golf, het is eerder een Golf Plus.’ Nou ja, dan is het dus wel een opvolger van de Golf, alleen die versie die vanbinnen ontploft is om bejaarden makkelijk te laten instappen.
Volgens Schäfer kunnen de ID.Golf en ID.3 gemakkelijk naast elkaar leven. De volledig elektrische Golf zal dan tussen de ID.2 en ID.3 komen te vallen. Hij gaat verder niet in op waar de GTI dan zou komen te staan, maar laten we hopen dat ze flink uitpakken met een soort ID.GTI-lijn. Want de huidige ‘sportieve’ ID-modellen kregen de naam GTX maar echt sportief kon je ze niet noemen. De lat voor een ID.GTI moet dus echt een stuk hoger komen te liggen dan die bij de GTX’jes. Succes, Volkswagen, wij kijken er naar uit!
Eén reactie op “Baas van Volkswagen wil voorlopig niet van de Golf GTI af”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Wat een echte held is hij ben o blij om dit nieuws te hooren over de golf 😀