
Als verbrandingsmotoren straks, naar het schijnt in 2035, verleden tijd zijn, zal het doek vallen voor een aantal iconen. Denk bijvoorbeeld aan de Hellephant-motor, de boxer van Porsche en de vijfcilinder van Audi. Lange tijd leek het erop dat ook de toekomst van de namen Golf en GTI bij Volkswagen onzeker was, maar die onzekerheid is nergens voor nodig zegt de grote baas van Volkswagen, Thomas Schäfer.
In een interview met Autocar gaat Schäfer in op de geruchten rondom de bekende namen: ‘We hebben iconische merknamen, Golf en GTI. Het zou gestoord zijn om die dood te laten gaan en weg te laten vallen. We houden vast aan de ID-logica [van de nieuwe modellen, red.], maar de iconische modellen zullen een naam krijgen. We laten Golf niet gaan, echt niet.’
Past de ID.Golf wel in het gamma?
Hij steekt het in ieder geval niet onder stoelen of banken, tich? Nu kun je je inbeelden dat de ID.3 qua formaat het dichtst bij een Golf komt, dus dat die auto eigenlijk wel ID.Golf had moeten heten. Maar zo moet je het niet zien volgens de baas van Volkswagen: ‘De ID.3 is nooit een opvolger geweest van de Golf, het is eerder een Golf Plus.’ Nou ja, dan is het dus wel een opvolger van de Golf, alleen die versie die vanbinnen ontploft is om bejaarden makkelijk te laten instappen.
Volgens Schäfer kunnen de ID.Golf en ID.3 gemakkelijk naast elkaar leven. De volledig elektrische Golf zal dan tussen de ID.2 en ID.3 komen te vallen. Hij gaat verder niet in op waar de GTI dan zou komen te staan, maar laten we hopen dat ze flink uitpakken met een soort ID.GTI-lijn. Want de huidige ‘sportieve’ ID-modellen kregen de naam GTX maar echt sportief kon je ze niet noemen. De lat voor een ID.GTI moet dus echt een stuk hoger komen te liggen dan die bij de GTX’jes. Succes, Volkswagen, wij kijken er naar uit!
Eén reactie op “Baas van Volkswagen wil voorlopig niet van de Golf GTI af”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Wat een echte held is hij ben o blij om dit nieuws te hooren over de golf 😀