
In lang vervlogen dagen kochten mensen een stationwagen voor de extra ruimte. Dat ie iets duurder was en er minder goed uitzag, namen de kopers voor lief. Het kon ze waarschijnlijk niet eens iets interesseren. Daarna kwamen de mooier gelijnde familiebakken, waarbij je alsnog een station koos voor de ruimte, maar ook in een heel aardig ontworpen auto mocht rijden. Nu zijn we in het tijdperk aanbeland van stationwagens die je koopt vanwege het ontwerp, niet vanwege de extra ruimte. Deze stationwagens noemen autofabrikanten graag Shooting Brakes.
We gaan niet opnieuw de discussie aan over wat nou een Shooting Brake is. Autofabrikanten vinden het een toffe naam, maar we snappen het als je vindt dat een Shooting Brake een omgebouwde coupé moet zijn met slechts twee deuren. Mercedes gebruikt het naampje al langer voor de CLS en CLA, en sinds vandaag voegt Volkswagen zich bij de club. De CLA had nog 55 liter extra bagageruimte en de CLS zelfs 70 extra liter. Bij de Porsche Panamera Sports Turismo hoefde je al niet naar huis te schrijven over toegenomen ruimte, want die bedroeg slechts 25 liter.
Bagageruimte VW Arteon Shooting Brake is 2 liter extra
De Volkswagen Arteon Shooting Brake hoef je al helemaal niet te kopen om op te scheppen over de extra bagageruimte. Waar de normale Arteon volgens de brochure 563 liter opslokt, is het bij de Arteon Shooting Brake slechts 565 liter. Jazeker, twee hele liters meer. Klap de boel neer en het verschil wordt groter: 1.632 liter voor de SB en 1.557 liter voor de sedan. Dat klinkt allemaal als bedroevend weinig, maar er is meer aan de hand. De bagageruimte die autofabrikanten communiceren, is gemeten vanaf de bodem van de kofferbak tot aan de hoedenplank of de rolhoes. Dus niet tot aan het dak.
Je kunt dus wel degelijk meer koffers en spullen kwijt in de Arteon Shooting Brake, maar niet als je het zicht door de achterruit wilt behouden. Daarnaast biedt de Arteon Shooting Brake achterin meer hoofdruimte door het hogere dak. De wielbasis van de Arteon Shooting Brake is trouwens gelijk aan de normale Arteon. Dus koop de nieuwe Arteon SB vooral omdat je het een tof ding vindt en zie de iets grotere bagageruimte als een leuk extraatje.
Meer van TopGear


Deze VW Arteon werd klemgereden door Audi’s van de politie en kan nu van jou zijn

Volkswagen blijft de Arteon Shooting Brake tóch bouwen

Volkswagen stopt met de Arteon en daar houdt het niet op

Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
