In tijden dat je zakgeld krijgt van de overheid als je een elektrische auto koopt, is het wat lastig uit te leggen dat ondernemers 80.000 euro korting krijgen van de fiscus op een pick-up met een V8. En toch is dat zo – tot het einde van dit jaar. Dan houdt het BPM-voordeel voor ondernemers op te bestaan. Ook dieselbusjes worden zo’n 10.000 tot 15.000 euro duurder. En dat heeft gevolgen voor jou.
Nu horen we je denken: lekker boeiend, ik ben in loondienst, dus wat heeft dit met mij te maken? Nou, sowieso betekenen hogere kosten voor bedrijven vaak ook hogere kosten voor de consumenten, maar er is nog wat aan de hand. Want er vallen met de regelwijzigingen ook voordeeltjes voor de particuliere kopers weg die op zoek zijn naar een leuke bus of een mooie pick-up.
De BPM-vrijstelling na vijf jaar verdwijnt ook
Het leuke van deze regel is momenteel dat de BPM-vrijstelling na vijf jaar ook geldt voor particulieren. Koop jij nu een auto met grijs kenteken die vijf jaar of ouder is, dan hoef je niet alsnog de BPM te betalen. Straks is dat niet meer zo: dus ook de tweedehandsmarkt gaat last krijgen van duurdere busjes en pick-ups. Vooral die laatste zullen onbetaalbaar worden, áls ze nog nieuw worden verkocht.
Lees ook: Wat is de duurste auto ter wereld? En hoe duur was ie?
Straks kun je dus ook geen busje van vijf jaar oud meer importeren zonder daar BPM over te hoeven betalen. Pas bij busjes van ruim 17 jaar oud hoeft de fiscus geen BPM meer te hebben. Je hebt dus nog ruim vijf jaar om belastingvrij een jonggebruikt busje te importeren. Maar vanaf 2030 zullen tweedehands busjes en pick-ups dus duurder worden, omdat ze duurder zijn aangekocht.
Wordt een camper daarmee ook veel duurder?
Eén ding scheelt wel: voor mensen die een busje tot camper willen ombouwen, verandert er weinig. Zodra jij een bedrijfsauto laat keuren tot camper, gelden er weer andere BPM-regels. Als jij nu een bedrijfsbus van vijf jaar oud laat herkeuren, moet je alsnog een deel van de BPM betalen. Wel neemt het BPM-bedrag af naarmate de bestelbus (en dus de camper) ouder is.
Elektrische busjes blijven nog even BPM-vrij
Er is nog wel één uitzondering. Net als bij personenauto’s is het BPM-tarief afhankelijk van de uitstoot. Is er geen uitstoot, dan is er geen BPM. Bedrijfsauto’s op waterstof en elektriciteit zijn dus volgend jaar nog steeds vrijgesteld van BPM. Zelfs als jij een elektrische bedrijfsbus binnen vijf jaar overkoopt, mag de Belastingdienst tegen de spreekwoordelijke hand praten (because the face don’t understand).
Stoney heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Wie is er nog meer zo bij om in dit WEF land te wonen…..
Emigreren klinkt steeds beter in de oren!
Weg ermee heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Dan rot je toch lekker op complotgekkie!!!
Michael. heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Ow jij bent er zo’n een. Ik ben een ondernemer. En vind het een beetje gekewerk.. de EU verbied dubbele belasting
En wij hier in Nederland als enige moeten 2 a 3 keer btw betalen top geregeld.!
En dan word je bestempelt als een complottheorieën gek als je er een mening over hebt.
Overbelasting heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Het is te idioot voor woorden. Den Haag wil ons doen denken dat het een vrijstelling was. Dat is het niet en was het ook nooit. Het is alsof ze nu zeggen dat de suikertax nu ook geldt voor bedrijfswagens. Die BPM is ook de afkorting voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen.
Het is gewoon weer een nieuwe ronde geld harken.
@michael heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Alleen complotgekkies beginnen steeds over WEF of magnetisch worden door vaccinaties of dat Bill Gates Covid bedacht heeft en dat soort onzin.
En belasting betalen doen we allemaal en daar betalen we allerlei belangrijke zaken mee als zorg, onderwijs, infrastructuur, etc.. Het is niet toevallig dat de landen waar het meeste belasting betaald wordt ook de landen zijn met de hoogste welvaart en de meest gelukkige mensen. En Nederland staat zowel qua welvaart als geluk in de top 5 van de wereld.
Overbelasting heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Het is altijd weer grappig om reacties te zien van mensen die altijd maar dat kul argument hebben dat we al die belastingen hebben opdat we van alles kunnen financieren. Deze mensen kunnen dan vast uitleggen wat er dan nu weer veranderd is dat we weer honderden miljoenen extra belasting moeten opbrengen.
Daaaaag heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Ga dan lekker weg. Kijk maar of je het ergens beter kan krijgen dan hier. We kunnen complot wappies als jij missen als kiespijn.
Michael heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Totdat jullie niemand meer hebben. Om je huis bedrijf horeca draaiende te houden.
Sanny heeft op 16 juni 2024 geschreven:
ik ga dan niet werken in Amsterdam
En dat gaan er meer doen straks geen muks bedrijf die daar gaat werken hellemaal doorgedraaid
Bom er op en evengoed nog bijtelling niks te maken met milieuvriendelijke auto’s
Maar Aso Graaikultuur om gaten te dichten en dat word steeds erger
Was in Griekenland een europa toch nou niks hoor daar mag en kan alles
Michael heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Dat moeten we met ze alle niet meer doen.
Boycot die zooi doen ze ook met ons
Marcel heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Zo schadelijk is dat niet ze rijden al meer dan een eeuw in en uit de stad, de stoffen blijven heus niet hangen in de stad.
De lucht verplaats zich x op x.
Hoe denk jij dan een zwaarbewolkt deel bewolking van Spanje in Nederland terecht komt, zezijn werkelijk helemaal van het pad af hier in die klimaat gekko
Kees heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Ik woonde naast een bushalte. Elke 2 weken weer een dikke laag zwarte stof op alles wat op het balkon stond. Hoezo die stoffen blijven niet hangen?!
Morres Heagenszn heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Er ontstaat dan een run op oude dieselbusjes. die krengen zijn niet kapot te krijgen.
@morres heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Die mogen straks -terecht- de stad niet meer in vanwege alle schadelijke stoffen die ze uitstoten. Daar heb je dus niet zoveel aan.
DonkeyKong heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Apeldoorn en Ede zijn de eerste gemeenten die de zero emissie bullshit met 5 jaar hebben opgeschoven. Er gaan er meer volgen, dus blijf gewoon in uw euro6 diesel rondrijden.
Willem heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Ik heb mijn klanten in de grote stad al vaarwel gezegd. Zit niet te wachten op dit soort investeringen die uiteindelijk voor het milieu en mij niets opleveren. Hoe willen gemeenten hun eigen wagenpark zo snel vernieuwen ?
J bazuin heeft op 16 juni 2024 geschreven:
Over de rug van Jan lul
Ger heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Ja en ze moeten allemaal gewoon niet meer bevoorraden en klussen in de stad ,moet je kijken hoe gauw dat terug gedraaid wordt .
Gaaaap heeft op 15 juni 2024 geschreven:
Is dit al het 5e artikel over hetzelfde onderwerp? Gebrek aan nieuws of bewust stoken?