
Sinds Ferrari zijn eigen auto’s ontwerpt, zijn ze zeker heel erg interessant, maar lang niet altijd even mooi. Indrukwekkend, dramatisch, flamboyant? Jazeker! Mooi? Nee, niet altijd. Voorheen was het altijd Pininfarina dat de auto’s ontwierp voor Ferrari. Goed nieuws voor de liefhebber, ze ontwerpen nog steeds auto’s. Sterker nog, onder hun eigen naam bouwen ze die zelfs. In dit geval hebben we de Pininfarina Battista Targamerica voor je.
De Pininfarina Battista ken je al. Dat is de elektrische hypercar van Pininfarina. In de basis is het een Rimac Nevera, maar dan met het koetswerk en interieur van Pininfarina. Daarmee heb je toch wel een beetje het beste van twee werelden. De kleurstelling van dit specifieke exemplaar is een hommage naar de Ferrari Testarossa Spider van toenmalig Fiat-baas Gianni Agnelli. Hij had in 1986 specifiek een Testarossa laten maken met open kap. Die was ook zilvergrijs met blauwe details.
Ontwikkelingstijd Pininfarina Battista Targamerica
Zeer indrukwekkend was de ontwikkelingstijd van de Pininfarina Battista Targamerica. De klant diende namelijk zijn verzoek vorig jaar in en de auto is nu al helemaal af. Dat is dermate snel, dat we ervan uitgaan dat met het ontwikkelen van de Battista Pininfarina altijd rekening heeft gehouden met een open variant (zoals de B95 Bruce Wayne). Het is ook niet een vreemd verzoek dat een klant voor een hypercar een targa of cabriolet wenst.

De Pininfarina Battista Targamerica is niet simpelweg een Battista zonder dak. De achterzijde is behoorlijk afwijkend. Ook de deuren zijn anders. De coupé heeft natuurlijk die deuren die á la Ford GT doorlopen in het dak, iets dat deze auto dus niet heeft. Wat ze wel allebei hebben is enorm veel vermogen: elk wiel heeft zijn eigen motor met 475 pk, dus 1.900 pk in totaal. Er wordt met geen woord gerept over prestaties, maar reken maar dat intensiteit en beleving op een hoger plan staat.
Voordat jij met je chequeboek staat te zwaaien, je kunt de Battista Targamerica niet kopen. De auto is specifiek ontwikkeld en gebouwd voor één klant. Deze klant heeft niet toevallig al een een Pininfarina Battista met een hard dak. Sommige mensen hebben het nu eenmaal beter voor elkaar dan anderen. Speciaal voor hen is er The Quail tijdens de Monterey Car Week, waar nog meer dikke auto’s onthuld zullen worden.
Eén reactie op “Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Pininfarina Battista Anniversario kan 350 km/u

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

De Ferrari F80 ramt zich een weg naar je hart (1.200 pk!)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Mooi? Nee. Supercar ja.