Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Een mechanisch horloge om een batterijauto te promoten

Als je de kans had om een auto als de Pininfarina Battista – een ultramoderne elektrische hypercar – te vieren met een horloge, wat zou je dan doen? Ongetwijfeld iets baanbrekends, net als de auto zelf. Iets wat alle andere horloges gelijk gedateerd doet ogen, toch? Misschien eentje met een goede batterij. Of eentje die je via satellieten kunt laten synchroniseren via de atoomklok. Al omschrijven we hier waarschijnlijk een Casio G-Shock.

Nee, deze Bovet Battista Tourbillon is technisch gezien hopeloos verouderd. Het uurwerk is bijvoorbeeld geplaatst in een ronddraaiende houder. Dat was vroeger heel handig, want klokken stonden op de mantel of zaten in het borstvakje. Hierdoor trok de zwaartekracht altijd vanaf dezelfde kant en dit zou de accuraatheid van het uurwerk beïnvloeden. Daarom draaide het uurwerk in de klok rond om dit effect tegen te gaan.

De Bovet Battista ligt niet stil

Horloges zitten aan de pols. En een pols brengt zelden de hele dag in één positie door. Het patent uit 1800 had hier dus niet toegepast te hoeven worden. Maakt verder ook niet uit, want het is wel een prachtig horloge geworden, mede vanwege alle bewegende delen. We durven te wedden dat er meer bewegende onderdelen zitten in deze Bovet Battista Tourbillon dan in de Pininfarina Battista.

De Tourbillon beweegt met 18.000 vibraties per uur en kan tien dagen stil in de kast liggen voordat het klokje stopt. De prijzen liggen rond de 270.000 euro en in totaal maken ze maar 90 exemplaren. Daarvan zijn 30 uitgevoerd in titanium, 30 in roodgoud en nog eens 30 in platina. De polsband is trouwens gemaakt van veganistisch rubber. Om het even in perspectief te zetten: de Pininfarina Battista zelf kost meer dan 2 miljoen euro.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken