
Altijd leuk om een speciale editie uit te brengen van een auto die op zichzelf al zo speciaal is dat ie nog niet eens bestaat. Een jaar geleden kondigde Pininfarina zijn elektrische hypercar aan, en hoewel we nog steeds wachten op de productieversie, is dit alvast de Pininfarina Battista Anniversario: sneller en aerodynamischer.
Van de Anniversario worden slechts vijf exemplaren gemaakt en ieder krijgt een eigen exclusieve Pininfarina-kleurstelling. Dit omdat de carrosseriebouwer 90 jaar bestaat – vandaar ook de naam ‘Anniversario’. Op de foto’s zien we bijvoorbeeld de driekleurige combinatie Bianco Sestriere (wit), Grigio Antonelliano (grijs) en Iconica Blu (blauw).
Furiosa!
Het zogeheten Furiosa-aeropakket komt standaard op iedere Anniversario; op de ‘gewone’ Battista is het een optie. Het bestaat uit een splitter, side blades en een diffuser, allemaal uiteraard gemaakt van koolstofvezel. Uniek voor de Anniversario zijn de achtervleugel en -vinnen, die moeten zorgen voor meer downforce en meer stabiliteit in hoge-snelheidsbochten. Ook belooft Pininfarina een ‘betere dynamische balans’. Ze geven geen cijfers om dit te ondersteunen, maar goed: hij is beter, daar komt het op neer.
Andere smakelijke zaken aan de Pininfarina Battista Anniversario: 21-inch gesmede aluminium wielen met centerlock (goed voor 10 kilo minder onafgeveerd gewicht), blauwe Brembo-remklauwen, banden met witte letters (hoera!), ‘duurzaam’ leer in het interieur, blauwe geborstelde aluminium accenten, nieuwe stoelen en overal ‘Anniversario’-badges.
Specificaties Pininfarina Battista Anniversario
Van de 150 Battista’s die Pininfarina gaat bouwen, zullen er dus slechts vijf als Anniversario worden uitgerust. De prijzen zullen beginnen bij 2,6 miljoen euro – exclusief belastingen.
Wat je daarvoor krijgt qua prestaties? Laat ons even je geheugen opfrissen. De Battista heeft een 120-kWh accupakket van Rimac dat vier elektromotoren voedt, samen goed voor 1.900 pk. Van 0 naar 100 ga je in minder dan 2 seconden, van 0 naar 300 in minder dan 12 seconden. Met speciale banden bedraagt de topsnelheid 350 km/u, en je schijnt zo’n 500 kilometer te kunnen rijden op een lading.
En ondanks het feit dat Nick Heidfeld hielp met de ontwikkeling, zou de Battista ook een bijzonder comfortabele lange-afstandscruiser moeten zijn. We wachten het af, maar ondertussen worden we van dit alles alvast heel blij.
Meer van TopGear


De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Kijk hoe de Pininfarina Battista het wereldrecord voor de snelste 0-100-tijd breekt

Hyper-GT van het Jaar 2021: Pininfarina Battista

Bovet Battista: meer bewegende delen dan de auto

Elektrische hypercars: (nog) niet te bevatten

Beeldschone Italiaanse cabriolet maakt toupet overbodig en onmogelijk

Pinfarina B95 Bruce Wayne heeft 475 pk per aangedreven wiel

Morgan Midsummer is een door Pininfarina ontworpen pareltje

De Pininfarina Enigma GT heeft een waterstof-V6 met een interessante twist

De Pininfarina Pura Vision is het voorschot op een elektrische luxe-SUV van het merk

De Pininfarina Battista Edizione Nino Farina eert een bijzondere F1-coureur

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
