Het zal een gigantische rotklus zijn, maar met een beetje geluk krijg je de verf nog wel van de lak af. En zo niet, dan is een spuitbeurtje nog wel zijn geld waard voor deze Nissan Z. De auto kan niet veel ouder zijn van een jaartje en nieuw kost ie omgerekend minimaal 36.000 euro in Amerika (wat inderdaad een schijntje is). En toch verdwijnt hij in de crusher.

Dat deze auto vernietigd wordt, is juist de reden waarom hij zo beklad is. Het gaat hier om een preproductiemodel van Nissan en deze auto mag niet de openbare weg op. Het merk wil ook niet dat er onderdelen van deze voorserie op andere auto’s terechtkomen. Met verf op alle onderdelen, wil niemand de spulletjes meer. Ook het interieur is volledig beklad, zo meldt de fotograaf aan TopGear.

Het gebeurt meer met preproductievoertuigen

Aan Carscoops bevestigt Nissan dat de auto inderdaad onder de crusher gaat: ‘Nissan werkt regelmatig samen met een aantal derde partijen om voertuigen te verwijderen in overeenstemming met bedrijfs- en overheidsvoorschriften. In de hele industrie is het gebruikelijk dat preproductie-eenheden worden vernietigd aan het einde van hun beoogde gebruik bij de ontwikkeling van het voertuig.’

De Nissan Z staat ergens in Amerika te wachten om uit zijn lijden verlost te worden. Naast hem staan nog twee pick-ups van Nissan op hetzelfde lot te wachten. Ook in Europa zie je geregeld gloednieuwe auto’s bij de sloop staan. Deze zijn vaak niet bewerkt met een spuitbus en soms mogen de onderdelen wél in de verkoop, maar alleen de auto (en met name het chassisnummer) niet.

Aan de brandweer geven?

Bij berichten over preproductiemodellen naar de sloop gaan, zijn er altijd mensen die melden dat ze de auto graag als circuitauto gebruikt hadden. Uit aansprakelijkheidsredenen zullen automerken niet zomaar een auto weggeven. Plus ze willen graag dat je er eentje koopt. Soms geven automerken wel preproductiemodellen aan de brandweer, zodat ze kunnen oefenen met de Jaws of Life.

2 reacties op “Waarom deze bekladde Nissan Z niet opnieuw gespoten wordt, maar in de crusher moet”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *