Brandweer knipt nieuwe Mustang GT500 aan stukken

Voor een oefening

Foto('s): Dearborn Fire DepartmentFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): Dearborn Fire DepartmentFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): Dearborn Fire DepartmentFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): FordFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): FordFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): FordFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): FordFord Mustang Shelby GT500
Foto('s): FordFord Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500
Ford Mustang Shelby GT500

Op de eerste foto lijkt de Mustang al niet in al te beste staat, maar het is geen hopeloos geval. Zullen we je het sterker vertellen? Deze Ford Mustang Shelby GT500 in uitmuntende staat was toen hij binnenkwam bij de kazerne. Alleen de airbags waren expres geactiveerd zodat de brandweerlieden geen plofzakken in hun gezicht zouden krijgen. De brandweer van Dearborn, de stad waar het hoofdkantoor van Ford zit, zette alsnog de kniptang in de nieuwe Mustang.

Het gaat hier namelijk om een pre-productiemodel. Je hebt zelfs kans dat dit de rode GT500 is van de persfoto’s, die we in de bovenstaande galerij hebben toegevoegd. Het is een GT500 die Ford in elkaar zette om mee te testen, foto’s mee te nemen of om de pers alvast een voorproefje mee te geven. De bouwkwaliteit is vaak nét minder dan een productiemodel en in de aanloop naar de productie kunnen er nog dingen zijn gewijzigd. Daarom demonteren automerken deze pre-productiemodellen altijd.

Of, in dit geval, wordt de auto een stukken geknipt. ‘De brandweer van Dearborn traint dagelijks. Deze week trainden we op het bevrijden van mensen uit voertuigen. Het brak bijna onze harten om dit Ford Shelby GT500-testvoertuig aan stukken te knippen. Bedankt Dennis Lark en FoMoCo voor deze kans’, schrijft de Dearborn Fire Department op Facebook.

Uiteraard was niet iedereen het eens met de nobele eindbestemming van de Mustang GT500. Iemand reageert dat hij hoopt dat ‘minimaal één van de brandweerlieden vanavond diarree krijgt’. Iemand anders reageert dat hij hem wel als circuitauto had willen gebruiken, en dat de brandweer niet spoort. De waarheid is dat Ford deze auto nooit aan een particulier had verkocht en dat de auto altijd vernietigd zou gaan worden.

Wat is er zo bijzonder aan de Ford Mustang Shelby GT500?

Het is de krachtigste productie-Ford ooit gebouwd. De 5,2-liter V8 met daarop een 2,65-liter supercharger produceert een oppermachtige 770 pk en 847 Nm. Het vermogen gaat via een transmissie met dubbele koppeling naar de achterwielen – een primeur voor een ponycar. Het sprintje naar de 100 km/u duurt ongeveer 3,5 seconden en een kwartmijl is in minder dan 11 seconden al klaar.

Reacties
  1. wessel zegt op 19 oktober 2020 om 21:03:

    had hem in naar nederland gestuurd staat leuk in de woonkamer

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws