Zeker niet iedereen die geboren is in 1983 zal dit jaar heel erg naar zijn verjaardag uitgekeken hebben. Voor Nederlandse auto’s is de veertigste verjaardag wel iets om naar uit te kijken. Of eigenlijk voor de eigenaren, want vanaf dan betalen zij geen motorrijtuigenbelasting (mrb). Helaas kan dit gaan veranderen, want vanaf 2028 wil de overheid mrb heffen op oldtimers.
Geen zorgen: alle auto’s die nu vrijgesteld zijn van de wegenbelasting, zullen dat ook blijven. De auto’s die in 2027 hun veertigste verjaardag vieren (dus auto’s uit 1987) worden nog wegenbelastingvrij, maar daarna is het klaar. Auto’s uit 1988 of jonger zullen dus niet meer in de oldtimerregeling vallen en niet meer vrijgesteld worden van de mrb.
Belasting op LPG
De overheid wil al in 2026 stoppen met de mrb-vrijstelling voor auto’s die op CNG (aardgas), LNG (vloeibare aardgas) of LPG (autogas) met de typeaanduiding af-fabriek, G3-installatie of R115-installatie. Deze brandstof is al langer in het vizier van de fiscus: de mrb-korting die benzineauto’s van 26 tot 40 jaar krijgen, geldt nu al niet voor auto’s op LPG.
Meer belasting op huizen op wielen en Sinterklaas
Vakantiegangers met een camper dienen vanaf 2026 het halve tarief van de wegenbelasting te betalen. Nu betaal je een kwart van het tarief. ‘Er is dan geen verschil meer tussen het tarief voor kampeerauto’s voor eigen gebruik en kampeerauto’s voor verhuur’, zo schrijft de overheid over dit voorstel.
Verder staat er in het wetsvoorstel dat ruiters meer moeten betalen. Hobbyisten met een voertuig dat speciaal is ingericht voor het vervoeren van paarden betalen vanaf 2026 vier keer zoveel belasting. Nu betaal je nog een kwarttarief voor paardenvervoer, vanaf 2026 het volledige tarief dat ook geldt voor personenauto’s.
Volgens de overheid zou het belastingstelsel ‘eenvoudiger en ‘gelijker’ worden ‘door de vermindering van het aantal uitzonderingen’. Voor je halsoverkop je oude 2CV op Marktplaats zet: de veranderingen zijn onderdeel van een wetsvoorstel. De Tweede en Eerste Kamer moeten dus nog eerst debatteren of het voorstel wordt goedgekeurd of niet.
Mathieu heeft op 25 september 2023 geschreven:
Volvo PV544 uit 1966 (laatste gemaakt B18) te koop voor 12.500 euro. Ik word er te oud voor.
Kleur: zweeds blauw. Rijdt schitterend.
0475521060
Castaway heeft op 23 september 2023 geschreven:
Triest hé…
En dat alleen maar omdat de uitkeringen niet te houden zijn in Nederland…
Oja en kinderen maak jezelf ..dus draai je er zelf voor op…
Niet werken loont dus.. en de mensen met kinderen ( liefst zoveel mogelijk) houden ook hun handje op…. tjaa en de hardwerkende man met een mooie camper of oldtimer hobby die is de dupe….
Benieuwd hoe lang dit ook zo kan doorgaan… met zoveel handjes die gevuld moeten worden….
Iedereen moet maar links en rechtsom gesteund worden…
Tijd dat een regering MINDER BELASTING heft…werken MEER laat lonen… en uitkering / toeslag trekkers STOPT !!!!!
Kees heeft op 23 september 2023 geschreven:
Ik rij al mijn leven lang met oldtimers en dat vansf 1988 is al jaren zo, is niks nieuws, dus waarom dit in het nieuws komt is mij een raadsel er veranderd eigenlijk niks.
Remko heeft op 24 september 2023 geschreven:
Het verschil is dat autos van 1988 en jonger nooit oldtimer zullen worden in die zin dat er altijd mrb voor betaald moet gaan worden.
Voorbeeld. Een BMW 850i zal nooit vrijgesteld worden van mrb, ook niet als ie 50jr oud is…
Je zult ze ws alleen nog in musea zien en niet meer op de weg.
C.Hendriks heeft op 26 september 2023 geschreven:
Dít is nou Fake nieuws. Klopt geen moer van, broodje Aap.
Reinier heeft op 23 september 2023 geschreven:
Aangezien rekeningrijden eraan zit te komen zijn al die mrb maatregelen zinloos of heel tijdelijk. Oldtimers die weinig gebruikt worden zullen door rekeningrijden ook weinig belasting hoeven te betalen. Zelfde geldt voor campers en paardenvoer.
C-s heeft op 22 september 2023 geschreven:
Tja, ergens wel te begrijpen dat de vrijstelling voor na 1988 stopt.. uiteindelijk is het plan om de verbrandingsmotor uit te bannen. Iedereen over op electrisch is het idee, en die dat niet kunnen betalen over naar het o.v. want het zal later voor vele niet meer betaalbaar zijn vermoed ik. Ook de elektrische autos zullen flink in de buidel moeten gaan tasten want de staat heeft de melkkoe nodig.
Wel wat vreemd dat ze de lpg hoger gaan belasten, ze doen alles toch voor t milieu?
Ik ben benieuwd waar we over 5 of 10 jaar staan…
Remko heeft op 21 september 2023 geschreven:
@Bas Leesberg, auteur
Waar leest/hoort TopGear dat oldtimers met LPG ouder dan 40jr moeten gaan betalen?
Kom dit in de miljoenennota niet tegen?
Opel heeft op 21 september 2023 geschreven:
Wat een hufters ,het kabinet en de Nederlandse staat willen mensen met oldtimers laten betalen,geen woorden voor zogenaamd voor het milieu,nederland gaat nu hard achteruit
Kees heeft op 23 september 2023 geschreven:
Oldtimers op lpg blijven belastingvrij, iedereen heeft het verkeerd gelezen, gaat om G3, dat voordeel gaat weg, maar iedereen neemt het verkeerd over zoals Autoweek, Top Gear, etc.
Erg slecht, ooit een oldtimer gezien met G3?
Ach gussie heeft op 21 september 2023 geschreven:
Dus ons land gaat achteruit omdat we vervuilende oude rommel willen opruimen cq. de speeltjes van rijke mensen willen belasten net zoals andere auto’s? Dan moet het wel verdomd goed gaan met ons land als dat al je grootste probleem is.
Hans Motormuis heeft op 29 september 2023 geschreven:
Ach gussie, je bekrompen uitspraak getuigt niet van enig inzicht, zullen we jou dan ook maar opruimen als we van mening zijn dat je te oud en te vervuilend bent geworden? Oldtimers verkeren bijna zonder uitzondering technisch in perfecte staat van onderhoud en worden weinig en spaarzaam gereden. De meeste eigenaren werken gewoon en zijn geen rijkelui, dan zou die vrijstelling ze namelijk echt niet boeien. Welke leuke dingen in het leven heb je nog meer op de korrel? Bootjes, hobbyboeren, museumtreinen? Je hoeft heus niet mee te doen als je het zelf niet leuk vind, maar misgun een ander het plezier niet. En verdiep je eerst ergens in voordat je er een onwetende waffel over open trekt.
DUUR8484 heeft op 22 september 2023 geschreven:
Dit is al heel lang de regel auto,s tot 31-12-1987 worden nog oldtimer en daarna niet meer… ik niks nieuws..
Bas Leesberg heeft op 21 september 2023 geschreven:
Hi Remko,
Het is even zoeken tussen al die documenten, maar we hebben de informatie voor dit artikel uit de volgende pagina gevist: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/burgers/belasting-autos-en-andere-voertuigen
Remko heeft op 21 september 2023 geschreven:
Ook daar lees ik het niet terug en lijkt het een interpretatie.
In de miljoenennota staat dat de toelichting:
2h Mrb: afschaffen verlaagd tarief personenauto’s op CNG, LNG of LPG
In de mrb geldt een lagere brandstoftoeslag voor personenauto’s en bestel-
auto’s die door particulieren worden gehouden, wanneer in het kenteken-
register de brandstofsoort CNG, LNG of de brandstofsoort LPG met de
typeaanduiding af-fabriek-, G3- of R115-installatie is opgenomen. Deze
regeling wordt per 1 januari 2026 beëindigd.
————————
Dit heeft m.i. niet met oldtimers te maken.
Wel willen ze dat alle autos van bouwjaar 1988 nooit de status oldtimer gaan bereiken.
jos heeft op 21 september 2023 geschreven:
Inderdaad, die lpg dat gaat over jongere autos met modernere lpg installaties en niet over oldtimers.
Antonie heeft op 21 september 2023 geschreven:
Als bezitter van meerdere klassiekers van vóór 1988 is het een mooie dag, ik steek vanavond een sigaartje op.
De fossiele industrie heeft voor onze welvaart gezorgd met talloze producten die ons bestaan mogelijk en aangenaam maken.
Het signaal van Premier Sunak vandaag is veelzeggend, de dwang die meneer hierboven voorstaat ( neem even vakantie met een vliegtuig en relax ) is niet nodig. De omslag komt vanzelf met behulp van die fantastische bedrijven als Shell, Esso, BP en Total in combinatie met de maakindustrie. Ze zijn de slimste en gaan in de toekomst voor een nieuwe welvaartsgolf zorgen, o.a. participerend in kernenergie!
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Je vertrouwd Shell, Esso, BP en Total om ons welvaart te brengen omdat ze de slimste zijn.
Denk je dat hun intellect te gebruiken om welvaart te brengen aan ons of dat ze hun intellect gebruiken om hun huidige verdienmodel zo lang mogelijk in stand te houden met als doel geld te verdienen voor de eigenaren van deze bedrijven, de aandeelhouders?
Hoeveel geld hebben deze bedrijven reeds gealloceerd aan kernenergie eigenlijk? Want je weet, een kernreactor bouwen kost minimaal 15 jaar?
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Mensen willen dat de prijsverhogingen van het oliekartel worden betaald dor de overheid middels subsidie op fossiele brandstoffen. (toch?)
Dus de overheid zoekt naar manieren om de begroting sluitend te houden. Wat ze ook kiezen, er is altijd iemand of een groep die daar de negatieve gevolgen van ondervind, in dit geval bezitters van oldtimers.
Is dat uiteindelijk de schuld van de overheid of het oliekartel?
Dan vervolgvraag, welke acties zou je willen zien bij de overheid om de komende 10 jaar minder afhankelijk te worden van dat oliekartel en;
Wil je nu even een ‘quick fix’ die extreem veel geld kost (Prijskorting voor benzine en diesel in Januari door laten gaan), en daarmee indirect het oliekartel subsidiëren met overheidsgeld en het probleem verergeren?
Of wil je dat de overheid dat juist niet doet en inzet op het verleggen van een deel van de 45 miljard aan subsidies op fossiele brandstoffen, naar investeringen op duurzaamheid met als gevolg dat de macht van het oliekartel over dagelijks leven, verkleind wordt de komende 10 jaar, ten koste van het oliekartel en ten gunste van Nederland.
Moeten we wel door de zure appel heen bijten.
Dus kies je voor een snelle fix die nu even wat lucht bied en het probleem in stand houdt?
Of pak je nu pijn en kies je voor een plan om uit deze ongezonde afhankelijkheid te komen op de middellange termijn.
Wat kies je en op wie ben je boos?
Hans Motormuis heeft op 29 september 2023 geschreven:
Maarten, je redenering raakt t.a.v. het onderwerp, belastingvrijstelling voor oldtimers, kant nog wal. Die vrijstelling is er om het mensen überhaupt mogelijk te maken een of meerdere oldtimers te hebben. Aangezien het gemiddelde kilometrage per vrijgesteld voertuig (verdeeld over alle oldtimers, ook die in musea of in soms jarenlange restauratie) nog geen 1000 per jaar is zou opheffen van die vrijstelling geen enkel effect hebben milieu of klimaat. Het meeste effect zal zich bij de RDW doen gelden, daar raken ze overbelast door het telkens schorsen en ontschorsen wat dan onvermijdelijk zal gaan gebeuren; een hoop rompslomp zonder enig positief effect. Oldtimers staan bovendien vrijwel nooit op straat gestald, maar binnen in een private ruimte, vaak tegen niet geringe betaling. Dus beslag op de openbare ruimte wordt er alleen tijdens het daadwerkelijke rijden gelegd. En tijdens het rijden wordt er gewoon accijns betaald op de brandstof, dus Maarten, je blaft tegen de verkeerde boom.
Qua opbrensten zal het ook niet veel worden voor de overheid. Wanneer het echt te duur en te moeilijk wordt om nog een oldtimer te houden zal het merendeel naar het buitenland verkocht gaan worden. Wat dit met zo’n enorm aanbod voor de opgebouwde waarde betekent laat zich raden, Nederland wordt een paradijs voor buitenlandse opkopers. Daar bestaat die vrijstelling nog wel gewoon, meestal vanaf 35 jaar. Bovendien zal een hele keten van vaak zeer gespecialiseerde eenmansbedrijfjes op de fles gaan. Nog afgezien van het leed, kapitaalvernietiging en verlies aan vakkennis zal dit de overheid alleen maar geld kosten. De geschiedenis leert dat kruidenierspolitiek zelden tot iets goeds leidt.
Kees heeft op 22 september 2023 geschreven:
Weer een typische reactie van een kromdenker. Ik verkoop jou brandstof voor 20 cent per liter. Daarop leg ik 2 euro belasting. Dan zeg ik de belasting met 20 procent te verhogen. Maar dan wordt het wel erg duur, dus doe ik het met slechts 10 procent. Volgens uw redenatie heb ik dan 10 procent subsidie gegeven.. er is dus geen sprake van subsidie (dan stimuleert de overheid door geld bij te passen). Even logisch blijven nadenken en niet napraten wat enkele kromdenkers roepen. Er is geen sprake van subsidie op fossiele brandstoffen. Niemand krijgt geld van de overheid om fossiele brandstoffen te gebruiken. Er is alleen sprake van minder belasting. Dit wordt niet gedaan om gebruik te stimuleren, maar om te voorkomen dat een grote groep mensen nog meer in de financiële problemen terecht komen. Bestaanszekerheid is een grondrecht wat door onze overheid bewaakt zou moeten worden. Als werken niet meer betaalbaar is voor iedereen tot modaal zal dat het failliet van onze verzorgingsstaat zijn. Jammer dat er dit soort mensen zijn die dergelijke kromme redenaties volgen. Daar gaat ons land aan kapot. Gelukkig is het maar een klein groepje en door ze niet te veel podium te geven kunnen we er voor zorgen dat dat zo blijft. Wel benieuwd of deze mensen ook uit principe hun uitkering weigeren. Deze wordt immers verstrekt door een overheid die fossiele brandstoffen subsidieert.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de verdere belasting in het algemeen. Bezuinigingen doe je door minder uit te geven, niet door belasting te verhogen.
Mijn oldtimers zijn de 40 al ruim gepasseerd overigens.