Het zijn niet de astronomische brandstofprijzen of een nieuwe wet die het einde zullen betekenen van de oldtimer, maar de liefhebbers zelf. Of eigenlijk het gebrek aan kundige liefhebbers. Volgens de NOS is er een groot tekort aan monteurs die nog aan de oude techniek kunnen werken. En als ze niet onderhouden worden, kunnen de oldtimers verdwijnen.

Volgens de NOS is er zelfs een wereldwijd tekort aan monteurs die aan oldtimers kunnen werken en ‘zonder kentering dreigen de auto’s voorgoed verloren te gaan’. Of – en dat is volgens liefhebbers nog erger dan de dood – mensen brengen hun sputterende klassieker weg voor een EV-conversie. Door een gebrek aan een goede opvolging sloot RemetzCar vier jaar geleden ook zijn deuren.

Misschien is voorgoed verloren wat overdreven

Helemaal uitsterven, dat lijkt ons overigens wat overdreven. Iedereen met een Haynes-handleiding, een beetje doorzettingsvermogen, wat gereedschap en genoeg tijd kan een oude auto onderhouden. Maar de hobby zal krimpen, omdat zeker niet iedereen zelf wil sleutelen. Ook zullen de prijzen en wachtrijen bij specialisten blijven toenemen.

Wat een stuk lastiger is, is plaatwerk. De carrosserie van een oldtimer herstellen, dat is een ambacht. ‘Ik hoor verhalen dat vooral jongens in de plaatwerkerij gewoon worden weggekocht door de concurrent. Heel veel jongens zwichten voor meer salaris. Zo erg is het al’, zegt eigenaar Hans Sieverink van S+S Tuning tegen de NOS.

Dreigen oldtimers echt te verdwijnen?

Oude auto’s zijn nog nooit zo waardevol geweest als nu. Mensen willen betalen voor de auto’s en hun investering bewaken. Als er een vacuüm ontstaat in de markt waar goed geld verdiend kan worden, dan kun je er zeker van zijn dat iemand dat wel doet. Bovendien is de markt voor restomods net zo booming, dus er zijn altijd opties.

Wel is de kans aannemelijk, als we het zo horen, dat mensen hun oldtimer minder gebruiken omdat ze duurder worden in onderhoud of omdat een garage lastig te vinden is. Mocht je nog een carrièreswitch overwegen, dan kun je dus het beste een oldtimergarage beginnen, of je in ieder geval laten omscholen tot plaatwerker.

Mercedes 600 Pullman Maybach (W100)

Lees ook: Deze bijzondere restomod-Mercedes stond in Nederland

Hij kostte 2,15 miljoen euro

Advertentie

Reacties

  • Casper says at 11 augustus 2022:

    Als er goed wordt betaald voor reparaties , zijn er altijd mensen te vinden die dit kunnen en willen doen .

    Reply
  • Overbelasting says at 10 augustus 2022:

    Zelden zo’n onzinnig artikel gelezen. Niets eenvoudiger dan een oldtimer als het gaat om onderhoud. Als je stilvalt met je moderne autootje hoef je niet eens te weten hoe de motorkap open moet want je kunt toch niets doen. “Monteurs worden weggekocht” en “oldtimers zijn duurder dan ooit”
    Het artikel is één en al tegenstrijdigheid..

    Reply
  • bogaert says at 10 augustus 2022:

    is ook zo, weinig kennen nog iets van mechanische onderdelen alles word elektronisch aangestuurd en voor een hobby wordt dit onbetaalbaar

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie