Binnen twee seconden van je voorganger rijden, is in twee situaties toegestaan: bij een stapvoets rijdende file of wanneer degene voor je jou sleept. De rest van de tijd dien je echt wat afstand te houden. Hoeveel Belgen die tijdens het bumperkleven ook nog met hun groot licht speelden, is niet bekend, maar wel hoeveel Belgen er te weinig afstand hielden. Sterker, er werd onderzoek naar verricht.

Kennisinstituut Vias observeerde voor het onderzoek bijna 4 miljoen auto’s en 400.000 bussen en vrachtwagens die op een snelweg in België reden. Alleen voertuigen die minimaal 50 km/u reden, zijn meegeteld zodat files en langzaam rijdend verkeer de metingen niet verstoren. Er is ook gekeken op welk moment van de dag Belgen het meest bumperkleven, en op welke rijstrook die bumperklevers dan rijden. Je zou bij dat laatste denken: 100 procent links, maar niet dus.

Hoeveel Belgen houden te weinig afstand op de snelweg?

Maar liefst 58 procent van de bestuurders zat op minder dan twee seconden afstand van een voertuig voor hen. 27 procent daarvan zit zelfs binnen één seconde van degene voor hen. Je komt bumperklevers het vaakst tegen op de linker baan, daar kleeft 65 procent. Op de middelste baan kleeft 64 procent van de bestuurders, en 49 procent van bestuurders op de rechterrijstrook kleefde ook.

Vrachtwagens en bussen houden vaker afstand. Slechts 30 procent van de gemeten grote voertuigen reed te dicht op zijn voorganger. Mocht je zoveel mogelijk bumperklevers willen omzeilen, rijd dan in het weekend en in het donker. Doordat het rustiger op de weg is, kleven er ook minder weggebruikers, concludeert Vias. Dat hadden wij dan weer niet kunnen bedenken…

Het Ministerie van Mobiliteit grijpt in

De Minister van Mobiliteit in België, Georges Gilkinet, reageert op het onderzoek. Volgens hem gebeuren er jaarlijks ‘honderden ernstige ongevallen’ dankzij bumperkleven. ‘Dit probleem wordt al te lang onderschat en wilde ik aanpakken.’ Daarom wordt er een nieuwe regel toegevoegd aan de Belgische wegcode die in 2025 van kracht wordt.

Hierin staat: ‘Iedere bestuurder moet in alle omstandigheden, en rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden. Op openbare wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u komt deze afstand overeen met de afstand die het voertuig heeft afgelegd gedurende een periode van ten minste twee seconden.’

Volgens Gilkinet wordt het handhaven voor agenten ook makkelijker door de nieuwe regel, wat dan weer zorgt voor minder gevaarlijk rijgedrag. ‘Als er een veiligere afstand gehouden wordt in het verkeer, leidt dat tot minder stress, minder verkeersongevallen en meer verkeersveiligheid. Samen redden we levens!’, sluit hij af. Gaat het helpen denk je?

Reacties

  • dave heeft op 30 december 2023 geschreven:

    Om even wat nuance aan te brengen in het aantal als ‘klevers’ aangemerkte auto’s:
    De legale snelwegsnelheid van 120km/u komt overeen met 33 1/3 m/s.
    Om 2 seconden afstand te houden moet je bij die snelheid dus zo’n 67 meter afstand houden.
    Dat zijn zelfs als je van een overdreven gemiddelde van 5 meter uit gaat nog ruim 13 wagenlengtes.

    Minder dan 13 wagenlengtes is op basis van deze meetmethode een vlaggetje ‘bumperklever’.
    Veilig: ja. Praktisch haalbaar: in veel gevallen niet.

    Reageer
  • 2 wheels heeft op 29 december 2023 geschreven:

    90% van de Belgen is niet meer capabel een auto fatsoenlijk te besturen. Ze zijn in slaap gewiegd door een lappendeken van 30-50 & 70km op de Vlaamse wegen. Er is ook geen enkele controle op middenvakrijders enz… Met andere woorden: het verkeer in België is een on-ge-loof-lijke tragedie. Maar die bumperklevers… die gaan we eens aanpakken… De politiek staat duidelijk op een nog lager niveau dan de doorsnee bestuurder…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear