
Twee weken geleden schreven we nog dat Bentley het niet moet hebben van zijn vele innovaties. Maar we schreven ook dat de mannen in Crewe wel degelijk oog hebben voor de milieuproblematiek en de daarmee gepaard gaande strengere emissie-eisen. Voor de volgende generatie van de Arnage heeft dat misschien wel drastische gevolgen.
De huidige Bentley Arnage staat op de nominatie om in 2010 vervangen te worden. Vervolgens word in 2012 de strenge Euro6 emissienorm van kracht, en dan zal er met de huidige 6,75 liter V8 toch echt iets moeten gebeuren. Die motor stamt namelijk af van een ontwerp dat al bijna vijftig jaar oud is.
Bentley zou overwegen om de Arnage uit te rusten met een door Audi ontwikkelde hybride aandrijving. Een brandstofbesparing van twintig procent is het doel, maar Bentley belooft daarbij wel eerst en vooral echte Bentleys te willen blijven bouwen. Daarom zal voor de nieuwe Arnage een lichtgewicht aluminium chassis worden ontwikkeld, waarvoor wederom meer dan een schuin oog richting Audi gaat. Bentley blijft dus gewoon bij het rotsvaste idee van enorme auto’s met enorme motoren.
In dat licht gezien is het interessant dat Bentley een aardig prototype heeft ontwikkeld. Dat is een Arnage met onder de motorkap de monstrueuze 8,0 liter zestiencilinder van de Bugatti Veyron. Maar in tegenstelling tot de Veyron wordt het vermogen van 1001 pk bij de Arnage alleen naar de achterwielen overgebracht. Dat kon nog wel eens spannend worden. Maar met een beetje ‘terugtunen’ heeft Bentley met dit apparaat wel een interessante aanbieding voor die klanten die net even wat anders zoeken. Bij dit merk zijn dat er nogal wat.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Uitgelicht: Hammond in de Arnage R

Uitgelicht: De Koning en de Bentley
Teaser opvolger Arnage

Actiemodellen van Rolls-Royce en Bentley

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

Is zo’n luxe Bentley Continental GT na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Bentley Flying Spur is 155 km/u sneller dan jouw nieuwe Volvo

De prachtige nieuwe Bentley Continental GT Speed is krachtiger dan ooit

Officieel: Bentley vervangt de W12-motor met een sterkere hybride V8

Batur Convertible: De krachtigste cabrio van Bentley moet ruim 2 miljoen euro kosten

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
