Bentley op twee sporen

Twee weken geleden schreven we nog dat Bentley het niet moet hebben van zijn vele innovaties. Maar we schreven ook dat de mannen in Crewe wel degelijk oog hebben voor de milieuproblematiek en de daarmee gepaard gaande strengere emissie-eisen. Voor de volgende generatie van de Arnage heeft dat misschien wel drastische gevolgen.

De huidige Bentley Arnage staat op de nominatie om in 2010 vervangen te worden. Vervolgens word in 2012 de strenge Euro6 emissienorm van kracht, en dan zal er met de huidige 6,75 liter V8 toch echt iets moeten gebeuren. Die motor stamt namelijk af van een ontwerp dat al bijna vijftig jaar oud is.

Bentley zou overwegen om de Arnage uit te rusten met een door Audi ontwikkelde hybride aandrijving. Een brandstofbesparing van twintig procent is het doel, maar Bentley belooft daarbij wel eerst en vooral echte Bentleys te willen blijven bouwen. Daarom zal voor de nieuwe Arnage een lichtgewicht aluminium chassis worden ontwikkeld, waarvoor wederom meer dan een schuin oog richting Audi gaat. Bentley blijft dus gewoon bij het rotsvaste idee van enorme auto’s met enorme motoren.

In dat licht gezien is het interessant dat Bentley een aardig prototype heeft ontwikkeld. Dat is een Arnage met onder de motorkap de monstrueuze 8,0 liter zestiencilinder van de Bugatti Veyron. Maar in tegenstelling tot de Veyron wordt het vermogen van 1001 pk bij de Arnage alleen naar de achterwielen overgebracht. Dat kon nog wel eens spannend worden. Maar met een beetje ‘terugtunen’ heeft Bentley met dit apparaat wel een interessante aanbieding voor die klanten die net even wat anders zoeken. Bij dit merk zijn dat er nogal wat.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken