Volkswagen is afgelopen jaar niet alleen maar positief in het nieuws geweest, en dat komt met name door meerdere pittige uitspraken van de grote baas Thomas Schäfer. Je zou haast denken dat het bijzonder slecht gaat met het Duitse automerk, maar in Nederland valt het in ieder geval mee. Het merk revancheert zich en stoot Kia van de troon als het bestverkochte automerk van Nederland.
In totaal ontvingen 369.791 nieuwe personenauto’s in Nederland vorig jaar een kenteken. Dit is een plus van 19 procent vergeleken met het jaar ervoor. De RAI Vereniging had aan het begin van het jaar ingeschat dat er 340.000 nieuwe auto’s bij zouden komen, dus het is een gunstig resultaat voor de industrie. Voor 2024 verwacht de vereniging een totaal van 360.000 personenauto’s.
De meeste auto’s hebben een verbrandingsmotor
Inmiddels is 30,8 procent van alle nieuwe auto’s in Nederland volledig elektrisch. Daarmee is de EV bijna net zo populair als de pure benzineauto (30,4 procent). De populairste aandrijflijn in Nederland is de hybride, met een aandeel van 37,1 procent. Dit zijn dus auto’s die een verbrandingsmotor (meestal benzine) en een elektromotor hebben, en soms ook een stekker.
Veel auto’s hebben sowieso een vorm van elektrificatie | Foto: © Fiat
Diesel doet nog maar nauwelijks mee in Nederland tussen de personenvoertuigen (bij bedrijfsbusjes is het een ander verhaal). Slechts 1,1 procent van alle nieuwe auto’s is een pure diesel. Hoe de verhouding zich verder ontwikkelt, is nog maar de vraag. Na 2025 vallen een hoop stimulansen weg, waardoor de RAI zich zorgen maakt dat veel mensen geen EV meer zullen kiezen.
Volkswagen bestverkochte automerk van Nederland, maar heeft geen bestseller
Volkswagen verkocht in totaal 34.958 auto’s in Nederland en had een mooie spreiding tussen de modellen. Zo verkochten ze ruim 7.000 Polo’s, meer dan 4.000 exemplaren van de ID.4 en bijna 3.000 Tiguans. Maar zelfs de altijd populaire Polo kon niet tippen aan de bestverkochte auto van Nederland. Die komt namelijk uit Amerika en werd vorig jaar een paar keer goed afgeprijsd.
De populairste auto van Nederland is de Tesla Model Y | Foto: © Tesla
Als het gaat om losse modellen, mag de Tesla Model Y zich de grote winnaar noemen. Het Amerikaanse EV-merk verkocht hier maar liefst 13.758 exemplaren. De SUV haalt het overigens niet bij het record van de Tesla Model 3 uit 2019. Toen kochten (of eigenlijk leaseten) Nederlanders maar liefst 29.922 exemplaren van de elektrische sedan.
Kia doet ook weer goede zaken
De Picanto blijft heet in Nederland | Foto: © Kia
Kia (vorig jaar het bestverkochte automerk van Nederland) is het enige merk dat terugkomt in de top vijf van bestverkopende merken én bestverkochte modellen. In totaal verkocht Kia 33.504 auto’s in Nederland en daarmee staan ze op de tweede plaats. Het populairst was de Picanto met 10.530 registraties. Deze kleine bak is de op één na bestverkochte auto van Nederland. De Niro staat op plek vijf met 7.412 registraties.
De bestverkochte automerken van Nederland in 2023
- Volkswagen (34.958 registraties)
- Kia (33.504)
- Toyota (25.576)
- BMW (20.529)
- Skoda (20.498)
De populairste auto’s van Nederland in 2023
- Tesla Model Y (13.758)
- Kia Picanto (10.530)
- Peugeot 208 (9.007)
- Volvo XC40 (8.323)
- Kia Niro (7.412)
De bestverkochte elektrische auto’s van Nederland in 2023
- Tesla Model Y (13.758)
- Volvo XC40 Recharge (6.342)
- Peugeot e-208 (5.584)
- Tesla Model 3 (5.058)
- Skoda Enyaq (4.715)
Belegger heeft op 2 januari 2024 geschreven:
En tegen goede marges en dat kan je bij de Tesla Y niet zeggen want die wordt alleen maar veel verkocht omdat die tegen dumpprijzen op de markt gegooid wordt. Dat is de Dacia onder de EV’s.
Matje heeft op 5 januari 2024 geschreven:
En bij Volkswagen staan ze duimen te draaien wat de ev verkopen betreft.
Volkswagen kan Tesla zeker niet bijhouden.
@Matje (maartentje) heeft op 6 januari 2024 geschreven:
In Nederland verkoopt VAG veel en veel meer EV’s dan Tesla. Aangezien Nederland een voorloper is, zal dat in andere landen niet lang duren voordat het daar ook zo is. En zoals iedereen weet: de enige reden dat Tesla verkoopt is vanwege de dumpprijzen.