Je mag geen honden of andere huisdieren achterlaten in een snikhete auto. Misschien een goudvis, als ie genoeg water heeft – maar ook niet te lang, want dan krijgt ie ook dorst. Voor jezelf is het wel aangenaam als de airco blijft blazen als je bijvoorbeeld even bij het treinstation staat te wachten om iemand op te halen. In het geval van een automaat zet je de auto dan mogelijk in ‘N’ van neutraal en laat je de motor draaien. Bij de meeste merken is dat prima, maar bij bepaalde merken moet je echt heel specifiek voor de ‘P’-stand gaan.

Er zijn genoeg auto’s die langer stationair kunnen draaien dan jij het in de auto volhoudt zonder plaspauze. Stationair verbruikt een benzinemotor ongeveer een 0,5 tot 1 liter per uur. Bij moderne auto’s kan het geen kwaad als je ze zo nu en dan wat langer stationair laat draaien. Sommige auto’s vinden het echter een stuk minder leuk om langere tijd in de ‘N’ te staan. Dit zijn auto’s van een paar merken, allemaal met een hybride aandrijflijn van Toyota.

De hybridebatterij gaat leeg in ‘N’

Het gaat hier specifiek om Toyota’s hybride aandrijflijn zonder stekker. Deze vind je dus ook in modellen van Lexus, maar ook Suzuki en Mazda hebben tegenwoordig Toyota’s met een ander logo. Bijvoorbeeld de Suzuki Swace en de Mazda 2 Hybrid. Als je de auto in ‘N’ zet, dan wordt de hybridebatterij niet opgeladen en zal deze dus langzaam leeg raken. Het is zelfs zo dat de aircopomp niet draait op de motor, maar op deze batterij. De motor hoeft dus niet eens te draaien.

Een woordvoerder legt uit aan TopGear Nederland: ‘Op dat moment heeft de auto uiteraard geen enkele aandrijving. Omdat de hybride-transmissie samen met zijn aansturende inverter volledig in de “vrijstand” staat, laadt de generator de hybridebatterij op dat moment inderdaad niet bij. Na enige tijd – en dit is afhankelijk van hoe vol de batterij op dat moment is – krijgt de berijder een adviesmelding om de auto in P te zetten.’

Het is dus geen ramp, maar gebruik gewoon ‘P’ en geen ‘N’

Je hoeft dus niet gelijk een rondje te rijden als je een koude auto wilt. Je moet de auto gewoon in z’n ‘P’-stand zetten en de motor laten draaien. Maak je overigens niet druk als de motor vanzelf uit gaat, want de aircopomp werkt bij deze aandrijflijnen dus niet op de motor. We vermoeden dat de meeste mensen sowieso al de ‘P’ boven de ‘N’ verkiezen, aangezien je auto dan tenminste ook niet wegrolt.

12 reacties op “Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen”

  1. En automaat is voor luie mensen die niet na hoeven tedenken in welke stand de knop staat.Met gevolg gasgeven ,,en dan OH hij staat verkeert.Schakelauto’s moet je meer handelingen verrichten voor of tijdens het rijden.Schakel auto’s zijn voor de echte bestuurder gemaakt.Alles word automatisch voor je geregeld vooruit,achteruit,inparkeren,een zijwaardse beweging,stoelhoogte,bijrijders zit enz.Auto rijden is het niet meer .Hoeft voor de meesten onder ons niet meer ,opletten vergt al genoeg oplettendheid.

  2. Mijn auto blijft in de ‘P’ een beetje drukken. Alsof hij wil ‘kruipen’ zoals in de ‘D’ stand, maar dat niet kan, omdat de aandrijflijn geblokkeerd is. De vloeistofkoppeling maakt dus nog wel degelijk ‘contact’. Ik weet niet of dat gedurende langere tijd kwaad kan. Skôda Fabia

  3. Ik heb mijn hele leven handbakken gereden. Dit is mijn eerste automaat, maar ik wil nooit meer wat anders! Ik rij overigens nog regelmatig in ‘handbakken’ dus ik kan dat nog steeds prima!

  4. En volgens mij mogen ook overgewicht mensen die niet zonder ac kunnen, aan een schone omgeving/milieu denken 😉

    • Waar slaat dit in hemelsnaam op ,pure discriminatie en aanname van in mijn ogen .totaal nutteloze opmerking net of dikkere mensen altijd airco gebruiken en niet aan het milieu denken .trieste opmerking zegt wel wat over de persoon

  5. De P stand is ook het simpelst. Gewoon de knop indrukken. De enige reden om de N stand in te stellen is in een wasstraat. Bij P blokkeert de bak.

    • Mijn auto blijft in de ‘P’ een beetje drukken. Alsof hij wil ‘kruipen’ zoals in de ‘D’ stand, maar dat niet kan, omdat de aandrijflijn geblokkeerd is. De vloeistofkoppeling maakt dus nog wel degelijk ‘contact’. Ik weet niet of dat gedurende langere tijd kwaad kan. Skôda Fabia

  6. Ja je kunt ook voor een handbak kiezen, maar dat is voor de meeste mensen blijkbaar te moeilijk aangezien de meeste mensen voor geen meter meer kunnen rijden.

    • Dat wordt lastig bij deze Toyota die is alleen als automaat verkrijgbaar. Wat is er moeilijk aan om met een handbak te rijden🤔?

      • Inderdaad, wat heeft automaat te maken met de kwaliteit van de chauffeur. Mino, veel auto’s zijn bijna al niet meer in schakelauto te koop. En persoonlijk rijdt een automaat alleen maar relaxed. Dus je opmerking slaat, in mijn optiek, nergens op.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear