Je mag geen honden of andere huisdieren achterlaten in een snikhete auto. Misschien een goudvis, als ie genoeg water heeft – maar ook niet te lang, want dan krijgt ie ook dorst. Voor jezelf is het wel aangenaam als de airco blijft blazen als je bijvoorbeeld even bij het treinstation staat te wachten om iemand op te halen. In het geval van een automaat zet je de auto dan mogelijk in ‘N’ van neutraal en laat je de motor draaien. Bij de meeste merken is dat prima, maar bij bepaalde merken moet je echt heel specifiek voor de ‘P’-stand gaan.

Er zijn genoeg auto’s die langer stationair kunnen draaien dan jij het in de auto volhoudt zonder plaspauze. Stationair verbruikt een benzinemotor ongeveer een 0,5 tot 1 liter per uur. Bij moderne auto’s kan het geen kwaad als je ze zo nu en dan wat langer stationair laat draaien. Sommige auto’s vinden het echter een stuk minder leuk om langere tijd in de ‘N’ te staan. Dit zijn auto’s van een paar merken, allemaal met een hybride aandrijflijn van Toyota.

De hybridebatterij gaat leeg in ‘N’

Het gaat hier specifiek om Toyota’s hybride aandrijflijn zonder stekker. Deze vind je dus ook in modellen van Lexus, maar ook Suzuki en Mazda hebben tegenwoordig Toyota’s met een ander logo. Bijvoorbeeld de Suzuki Swace en de Mazda 2 Hybrid. Als je de auto in ‘N’ zet, dan wordt de hybridebatterij niet opgeladen en zal deze dus langzaam leeg raken. Het is zelfs zo dat de aircopomp niet draait op de motor, maar op deze batterij. De motor hoeft dus niet eens te draaien.

Een woordvoerder legt uit aan TopGear Nederland: ‘Op dat moment heeft de auto uiteraard geen enkele aandrijving. Omdat de hybride-transmissie samen met zijn aansturende inverter volledig in de “vrijstand” staat, laadt de generator de hybridebatterij op dat moment inderdaad niet bij. Na enige tijd – en dit is afhankelijk van hoe vol de batterij op dat moment is – krijgt de berijder een adviesmelding om de auto in P te zetten.’

Het is dus geen ramp, maar gebruik gewoon ‘P’ en geen ‘N’

Je hoeft dus niet gelijk een rondje te rijden als je een koude auto wilt. Je moet de auto gewoon in z’n ‘P’-stand zetten en de motor laten draaien. Maak je overigens niet druk als de motor vanzelf uit gaat, want de aircopomp werkt bij deze aandrijflijnen dus niet op de motor. We vermoeden dat de meeste mensen sowieso al de ‘P’ boven de ‘N’ verkiezen, aangezien je auto dan tenminste ook niet wegrolt.

20 reacties op “Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen”

  1. Als ik het zo lees meten sommige hun kunnen af aan het soort versnellingsbak ze hebben. Ik daag deze toppers dan eens uit om eens met een niet gesynchroniseerde versnellingsbak op pad te gaan. Ik gok dat er geen één de straat uit komt, en dat daar dan ook de echt professionele bestuurders boven komen drijven die gewoon een automaat rijden en niet van de daken schreeuwen dat ze beter zijn.

    • Je bedoeld dubbel klussen jaren in vrachtwagens gereden met die versnellingen vooral terug schakelen was voor een hoop een probleem want dan wasop het goede moment wat tussen gas geven anders krijg je hem niet in de versnelling.

  2. Ik ben benieuwd of het je ooit zal lukken om een electrische of hybride wagen te vinden die handgeschakeld is… Het is dus niet de ‘skills’ of zoiets slaps wat je bedacht hebt, maar gewoonweg een feit dat het nu eenmaal niet anders kan met veel moderne auto’s. Daarna blijven veel mensen bij automaat omdat het ook geweldig rijdt en vaak zuiniger. Kijk dat zijn meer beweegredenen. Het is eigenlijk nooit “het niet kunnen”. Slap omdat zo te denken…

  3. En automaat is voor luie mensen die niet na hoeven tedenken in welke stand de knop staat.Met gevolg gasgeven ,,en dan OH hij staat verkeert.Schakelauto’s moet je meer handelingen verrichten voor of tijdens het rijden.Schakel auto’s zijn voor de echte bestuurder gemaakt.Alles word automatisch voor je geregeld vooruit,achteruit,inparkeren,een zijwaardse beweging,stoelhoogte,bijrijders zit enz.Auto rijden is het niet meer .Hoeft voor de meesten onder ons niet meer ,opletten vergt al genoeg oplettendheid.

    • Een automaat is een uitkomst voor als je slechte knieën hebt en niet meer goed de koppeling in kunt drukken. En ideaal in de file.
      Je hoeft dus niet lui te zijn

      • Jezus John K wat ben je een enorm plat mens…. Jij weet vast een ruimteschip te verkopen als een brandstof aangedreven voertuig…

    • Ik denk dat dhr John zichzelf een ongelooflijk goede en vooral stoere rijder vindt .
      In mijn ogen kletst hij als een kip zonder kop .
      Heeft kennelijk nog nooit in een automaat gereden .
      Denk dat hij een oude bak heeft waarmee hij nog moet ‘dubbel clutchen’…..
      Wat een onzin..!

  4. Mijn auto blijft in de ‘P’ een beetje drukken. Alsof hij wil ‘kruipen’ zoals in de ‘D’ stand, maar dat niet kan, omdat de aandrijflijn geblokkeerd is. De vloeistofkoppeling maakt dus nog wel degelijk ‘contact’. Ik weet niet of dat gedurende langere tijd kwaad kan. Skôda Fabia

  5. Ik heb mijn hele leven handbakken gereden. Dit is mijn eerste automaat, maar ik wil nooit meer wat anders! Ik rij overigens nog regelmatig in ‘handbakken’ dus ik kan dat nog steeds prima!

    • Hoe moet ik anders door de wasstraat?
      Ik krijg idd de melding om de auto in de P te zetten zo’n beetje aan het einde van de wasstraat, gelukkig kan de auto dan weer in D bij het groene licht. Andere situaties staat ie altijd in de P en nooit in de N.

  6. En volgens mij mogen ook overgewicht mensen die niet zonder ac kunnen, aan een schone omgeving/milieu denken 😉

    • Waar slaat dit in hemelsnaam op ,pure discriminatie en aanname van in mijn ogen .totaal nutteloze opmerking net of dikkere mensen altijd airco gebruiken en niet aan het milieu denken .trieste opmerking zegt wel wat over de persoon

      • Jij bent gewoon een vette zeehond Johan, vandaar dat je je aangesproken voelt. Joris heeft het wel bij het rechte eind.

  7. De P stand is ook het simpelst. Gewoon de knop indrukken. De enige reden om de N stand in te stellen is in een wasstraat. Bij P blokkeert de bak.

    • Mijn auto blijft in de ‘P’ een beetje drukken. Alsof hij wil ‘kruipen’ zoals in de ‘D’ stand, maar dat niet kan, omdat de aandrijflijn geblokkeerd is. De vloeistofkoppeling maakt dus nog wel degelijk ‘contact’. Ik weet niet of dat gedurende langere tijd kwaad kan. Skôda Fabia

  8. Ja je kunt ook voor een handbak kiezen, maar dat is voor de meeste mensen blijkbaar te moeilijk aangezien de meeste mensen voor geen meter meer kunnen rijden.

    • Dat wordt lastig bij deze Toyota die is alleen als automaat verkrijgbaar. Wat is er moeilijk aan om met een handbak te rijden🤔?

      • Inderdaad, wat heeft automaat te maken met de kwaliteit van de chauffeur. Mino, veel auto’s zijn bijna al niet meer in schakelauto te koop. En persoonlijk rijdt een automaat alleen maar relaxed. Dus je opmerking slaat, in mijn optiek, nergens op.

Laat een antwoord achter aan peter Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear