
Een auto lang stationair laten lopen als je bijvoorbeeld een paar minuten buiten staat te wachten, voelt niet echt relaxt. Maar hoeveel kwaad kan het echt? YouTuber LegitStreetCars besluit een V8-motor uit elkaar te halen die bijzonder lang stationair draaide om te kijken hoe het er vanbinnen uitziet.
De V8-motor komt uit een Chevrolet Caprice uit 2012. Zeker in Amerika staan politieauto’s vaak langere tijd stil met de agenten erin. Om het bij kou of hitte draaglijk te houden, laten de dienders de motor en de verwarming/airco aanstaan. Omdat politieauto’s doorgaans veel stationair draaien, houdt de boordcomputer het aantal uren bij.
Hoewel de politieauto slechts 131.000 kilometer op de teller had staan, stond het aantal uur dat de auto stationair had gelopen op 8.353, wat zou neerkomen op een jaar lang non-stop draaien. Volgens de YouTuber staat één uur stationair draaien gelijk aan ruim 54 kilometer rijden. De auto zou dus voor meer dan 440.000 kilometer stationair gedraaid hebben.
Hij concludeert dat het niet zo goed gesteld is met alle pakkingen en rubbers, die zijn op veel plaatsen vergaan of gesmolten. Vanbinnen ziet de motor er echter heel aardig uit. Er zit maar weinig koolstof op de zuigers en op de kleppen. Natuurlijk is één goede motor niet zaligmakend voor andere motoren, maar maak je dus vooral niet druk als je één keertje je motor 10 minuten laat draaien op de parkeerplaats.
Binnenkant van een motor die 12 maanden stationair liep
9 reacties op “Binnenkant van een motor die 12 maanden stationair liep”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Slimme kerel koopt auto met kapotte koppeling voor bodemprijs, repareert hem helemaal gratis

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

De politie heeft een creatieve nieuwe manier om in de zomer hardrijders te pakken (zonder dat je ze ziet)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Pas op: dit lijkt een verkeerscamera, maar deze nieuwe flitser deelt een van de duurste boetes uit

Eend wordt gesnapt door een flitspaal, maar dat is niet het vreemdste aan dit verhaal

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Groot automerk neemt zorgen over rammelende driecilinders en ploffende boordladers weg met extra garantie

Je zou het niet verwachten, maar auto’s met deze lakkleuren verliezen het hardst hun waarde

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Alle auto’s zouden beter af zijn met een olietemperatuurmeter, best tot 60/70 graden wachten voor t gas intrappen, zeker bij diesel.
Zijn compleet andere motoren vergeleken wat hier rond loopt mercedes V8 mogelijk.De rest is allemaal van dat gedownd side stuf wannner je die zolang staioneer laten draaien valt de krukas er onder uit
Een koude motor starten en lang stationnair laten lopen komt te laat op bedrijfstemperatuur zodat zuigers en cilinders nog niet de normale vorm hebben, zodat verhoogde slijtage het gevolg is.
Dat is in dit genoemde geval waarschijnlijk zelden het geval.
Welnee man altijd beter het rustig op temperatuur te laten komen .Veel beter zelfs.
I
Heb ik ook gemerkt met een motor. De temperatuur is normaal zolang je rijd. Eens je stil staat aan een rood licht of dergelijke gaat de temperatuur de hoogte in en moeten de ventilators die koelen. Moet toch iets van zijn.
Bij stilstaan bij een stoplicht of iets anders ontbreekt de rijwind die voor de noodzakelijke koeling zorgt. Dan moet de ontwilkelde warmte kunstmatig worden afgevoerd n.l. via een electrische ventilator.
Anderzijds kan door vibratie een langdurig stationair draaiende motor wel schade berokkenen aan de stilstaande lagers van de transmissie die er tegen gemonteerd is. De kogeltjes worden in de loopvlakken gegrild. Zodat je kleine puntjes krijgt.
Artikel klopt niet helemaal, hij zegt 1 idle uur staat gelijk aan 33 miles rijden. Daarnaast heeft hij niet 400dkm gelopen maar ruime 570dkm (357dkm x 1.6 mile)