
De BMW 6 Serie is van zichzelf al best een aardige auto. Maar dat heeft tuner AC Schnitzer er niet van weerhouden om zowel de coupé als de cabrio naar eigen inzicht aan te passen. Zie hier de BMW 6 Serie TENSION. Wij voelen een spanning…
Ondanks al het lichtmetaal en carbonfiber van die TENSION is de meest kostbare modificatie wellicht te vinden in het instrumentarium. Daar moest het plaatje waarop je kunt zien hoe hard je rijdt worden vervangen door een exemplaar dat 320 km/u – en voor de M6 zelfs 330 km/u – aan kan geven. Kosten: vast niet meer dan een paar tientjes. Maar om de 6 Serie te transformeren tot de snelste straatlegale BMW van dit moment, moesten natuurlijk wel wat ingrepen onder de motorkap plaatsvinden.
Daar heeft AC Schnitzer wel een maand of acht over gedaan. Zowel de 4,4 liter V8 van de 645i als de 4,8 liter V8 van de 650i kreeg andere zuigers en een andere krukas, en er is ook van alles gedaan met de uitlaat, cilinderkop en het in- en uitlaatspruitstuk. Resultaat: een vermogen dat toenam van 367 pk tot 411 pk. Tijdens een test in het Italiaanse Nardo bleek dat de huisvlijt van AC Schnitzer zich heeft vertaald in een topsnelheid van ruim 330 km/u.
Verder kreeg de 6 Serie TENSION two-tone lak in zwart-wit of grijs-oranje, 20-inch velgen en nogal wat plaatwerk van carbonfiber. Ook in het interieur wordt daar kwistig mee gestrooid, en verder is het allemaal aluminium wat de klok slaat. Ook de wielophanging en vering is fors gerenoveerd om de 6 Serie wat strakker te laten sturen. In Duitsland betaal je voor alle modificaties een prijs van in totaal 43.900 euro. Niet misselijk. En dan krijg je ook nog eens een auto die er zeker niet smaakvoller of subtieler op is geworden. Maar daar is het je vast en zeker ook niet om te doen.
Meer van TopGear


BMW M6 GT3 haalt 54 auto’s in op de Nürburgring

De BMW 5-serie facelift is hier

Chris Harris: dit jaar moet je op koopjesjacht

De BMW van Freddy Heineken kan van jou zijn

Straatlegale BMW M6 GT3 staat te koop

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?
