Meestal doen we niet zo aan ‘gelekte foto’s’. Aan de hijgerige internethype die ontstaat als iemand zich weer eens niet aan embargo’s gehouden heeft. Of er ergens een computer gehackt is. Of de drukkerij slordig is omgegaan met de folders die ze alvast moesten drukken. Nogal vermoeiend allemaal. Dus toen we werden platgebombardeerd door plaatjes en posts die omgeven met veel uitroeptekens ‘BMW 7-serie gelekt’ gilden, zuchtten we eens diep en dachten: we wachten het officiële gedeelte wel af. Maar daar gaat het in dit bericht dan ook niet om. Het punt is dat deze plaatjes lijken te bewijzen dat BMW nu echt, volkomen en definitief, de weg kwijt is.

Kijk ‘m nou. Dat is toch geen 7-serie? De Siebener staat al sinds 1977 voor de perfecte mix tussen sportiviteit en elegantie, tussen vorm en functie, tussen topsporter en CEO, tussen innovatie en de ‘klare lijn’. Je kón niet mis met een 7. Diesel of benzine, E32 of E65 (of alle E-nummers die ertussen zaten): het was altijd goed, maar dan beter.

Maar dit… Het ergste is: we zijn niet eens verbaasd. Je kon het aan alle kanten zien aankomen. We bleven echter hopen dat het non-plus-ultra, het vlaggenschip gespaard zou blijven. Gespaard van die hinderlijke BMW-trend dat alles vooral groter moet worden. X7 gezien? Dat dus.

Die hockeysticks aan de zijkant. Ze begonnen nog redelijk bescheiden, ooit, en hadden zelfs een functie. Inmiddels is kennelijk besloten dat het een ‘design-element’ is en dan weet je: het hek is van de dam. En jawel, bij de nieuwe 7 lopen ze doodleuk door tot ver in het achterportier. Dit zijn geen sticks, dit zijn hockeyknuppels. Waarmee genadeloos de ooit zo geroemde goede smaak tot pulp wordt geramd.

Die uitlaten. Gapende vulkaanmonden zijn het. Maskers voor ongetwijfeld een paar bijzonder lullige pijpjes, want tja, milieu hè. Die enorme, doorlopende lichtunits aan de achterkant. Die kleine oogjes, door die led-koplampen. Ja, we weten het, iedereen heeft het tegenwoordig. Maar moet een icoon als de 7-serie dan juist niet uitblinken door het ánders te doen?

Maar bovenal: die grille. Die grille! Lieve hemel, mijn God/Allah/Welk opperwezen dan ook. Welke volstrekt krankzinnige heeft dat verzonnen? Ja, we know, Adrian van Hooydonk. Maar waarom? We hebben hem meermalen gesproken en als ie íets niet is, is het schreeuwerig. Deze grille brult, gilt en krijst de hele parkeerplaats bij elkaar. Dit is geen executive limousine meer, dit is de auto van Sponge Bob geworden.

Het kan zijn dat Adrian gek is geworden (drukke baan, we geven het je te doen), maar waarom heeft niemand hem gestopt? Waarom heeft niemand gezegd: ‘Luister, Adrian, vriend. Ga nou eens een paar maanden helemaal niks doen. Niets. Beetje hangen, palmenstrand, pina colada, psychiater. Wij wachten wel. En kijk er dan nog eens naar als je terugkomt.’ Hadden ze bij de X7 natuurlijk al moeten doen, en waarschijnlijk nog veel eerder. En nu is het te laat. Ook zo bang wat er met de 5-serie gaat gebeuren..?

Er zijn mensen die zeggen: ‘Ja, maar dat moet van China. Daar is BMW héél groot en daar moet ook alles héél groot. Grilles, uitlaten, ruimte achterin: héél groot. Waarom denk je anders dat ze al jaren speciale lange-wielbasisversies maken, alleen voor China? Dat moet. Alles. Heel. Groot. En dus levert BMW dat.’

Ja, nog effe. China heeft de afgelopen 10, 20 jaar zo’n beetje alles gekopieerd wat in het Westen werd gemaakt. Eén op één. Zíj keken naar óns, jongens! Zij smeekten, als je het horen wilde, om opvoeding en educatie, op designgebied. Sorry, maar dat land heeft nog meer slechte smaak dan mensen. Zelfs een beetje fatsoenlijke nasi bleek uiteindelijk gewoon Indonesisch te zijn! Het is niet voor niets dat elk inmiddels wegkwijnend Chinees restaurant ‘Chin-Ind-rest’ op de ramen had staan!

Zij moeten naar ons luisteren, niet andersom. Anders zie je wat er gebeurt. Als designers gaan luisteren naar China, in plaats van hen verder te trakteren op die ‘verfijnde Westerse smaak’ die ze voorheen zo gulzig oppeuzelden, dan krijg je gemuteerde zielepietjes als deze 7-serie. We kunnen wel janken.

 

Reacties

  • CJ Omezi heeft op 11 januari 2019 geschreven:

    Echt vreselijk, ben echt van de VAG maar er zijn toch echt wel een paar modellen van BMW waar ik altijd wel met heel veel plezier zag. De 7-serie was er een van. De achterkant lijkt op de van de nieuwste generatie Audi A6, en de voorkant op die van de nieuwe BMW 3-serie maar dan tig keer zo groot en lelijk. Erg jammer dit BMW..

    Reageer
  • Frank Bakker heeft op 10 januari 2019 geschreven:

    Helemaal mee eens! Die zijn echt van het padje af, willen weer terug naar 1 miljoen auto’s per jaar in plaats van 2,4 miljoen. Kan met moeite BMW herkennen, en alleen omdat het embleem op de totaal mislukte voorkant staat, anders niet. De achterkant is gestolen van een audi a4 of iets dergelijks. Gewoon gigantisch mislukt dat ontwerp.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear