
Nee, dit is geen Rieger- of Koenig-project met een groeiachterstand. Dit is de goudvis, zoals BMW het dwaze project liefkozend noemt. Volgens de autobouwer ‘is dit wat er gebeurt als je ingenieurs creatief laat doen’. In 1988, een jaar na de start van het project, onthulde het merk deze BMW 767iL, met een 6,7-liter V16. Ze bouwden, net als van de BMW 5-serie Touring met McLaren F1-motor, slechts één exemplaar.
Voor de V16 pakten de vindingrijke ingenieurs de bestaande 5,0-liter V12 en voegden daar nog eens de een derde van de cilinders aan toe. De grote klont aluminium woog in totaal 310 kilo en de motorinhoud steeg naar 6,7 liter. Het vermogen van de motor met enkele nokkenassen (per cilinderbank) steeg daarmee van 299 pk naar 408 pk. Dit staat in schril contrast tot een andere bekende zestiencilinder met 1.600 pk, maar vergeet niet dat dit de jaren tachtig waren en dat BMW geen turbo’s op de motor monteerde.
De luchthapper op het achterscherm doet vermoeden dat de motor op de achteras ligt, maar dat is niet waar. De happer op de achterste flank voedt de koelingssystemen die in de achterbak liggen, waarschijnlijk omdat er door de zestiencilinder geen ruimte meer was in de motorruimte. De BMW 767iL staat nog altijd in de opslag en mag zo nu en dan naar buiten voor evenementen of een photoshoot.
Waarom kwam de BMW 767iL er niet?
Het prestigeproject was puur om te laten zien waar BMW toe in staat is. Een serieproductie voor de BMW 767iL stond nooit in de planning. Andere bronnen melden ook dat BMW wilde voorkomen dat de V16 de start van een prijzige motorenwedloop zou worden tussen de Duitse Drie. De motorinhoud van 6,7 liter was even later wel te vinden bij Rolls-Royce, die het slagvolume gebruikte voor de twaalfcilinder in de Phantom.
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Even een correctie. In de jaren 80 werden wel degelijk turbo’s op motoren geschroefd door BMW.
Ja, inderdaad. Zou hem graag eens horen brullen
Heel leuk allemaal maar waar is het filmpje??