
Nee, dit is geen Rieger- of Koenig-project met een groeiachterstand. Dit is de goudvis, zoals BMW het dwaze project liefkozend noemt. Volgens de autobouwer ‘is dit wat er gebeurt als je ingenieurs creatief laat doen’. In 1988, een jaar na de start van het project, onthulde het merk deze BMW 767iL, met een 6,7-liter V16. Ze bouwden, net als van de BMW 5-serie Touring met McLaren F1-motor, slechts één exemplaar.
Voor de V16 pakten de vindingrijke ingenieurs de bestaande 5,0-liter V12 en voegden daar nog eens de een derde van de cilinders aan toe. De grote klont aluminium woog in totaal 310 kilo en de motorinhoud steeg naar 6,7 liter. Het vermogen van de motor met enkele nokkenassen (per cilinderbank) steeg daarmee van 299 pk naar 408 pk. Dit staat in schril contrast tot een andere bekende zestiencilinder met 1.600 pk, maar vergeet niet dat dit de jaren tachtig waren en dat BMW geen turbo’s op de motor monteerde.
De luchthapper op het achterscherm doet vermoeden dat de motor op de achteras ligt, maar dat is niet waar. De happer op de achterste flank voedt de koelingssystemen die in de achterbak liggen, waarschijnlijk omdat er door de zestiencilinder geen ruimte meer was in de motorruimte. De BMW 767iL staat nog altijd in de opslag en mag zo nu en dan naar buiten voor evenementen of een photoshoot.
Waarom kwam de BMW 767iL er niet?
Het prestigeproject was puur om te laten zien waar BMW toe in staat is. Een serieproductie voor de BMW 767iL stond nooit in de planning. Andere bronnen melden ook dat BMW wilde voorkomen dat de V16 de start van een prijzige motorenwedloop zou worden tussen de Duitse Drie. De motorinhoud van 6,7 liter was even later wel te vinden bij Rolls-Royce, die het slagvolume gebruikte voor de twaalfcilinder in de Phantom.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld

BMW i7 vs Mercedes S-klasse review: Wat is de beste sedan uit de topklasse?

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Even een correctie. In de jaren 80 werden wel degelijk turbo’s op motoren geschroefd door BMW.
Ja, inderdaad. Zou hem graag eens horen brullen
Heel leuk allemaal maar waar is het filmpje??