
Nee, dit is geen Rieger- of Koenig-project met een groeiachterstand. Dit is de goudvis, zoals BMW het dwaze project liefkozend noemt. Volgens de autobouwer ‘is dit wat er gebeurt als je ingenieurs creatief laat doen’. In 1988, een jaar na de start van het project, onthulde het merk deze BMW 767iL, met een 6,7-liter V16. Ze bouwden, net als van de BMW 5-serie Touring met McLaren F1-motor, slechts één exemplaar.
Voor de V16 pakten de vindingrijke ingenieurs de bestaande 5,0-liter V12 en voegden daar nog eens de een derde van de cilinders aan toe. De grote klont aluminium woog in totaal 310 kilo en de motorinhoud steeg naar 6,7 liter. Het vermogen van de motor met enkele nokkenassen (per cilinderbank) steeg daarmee van 299 pk naar 408 pk. Dit staat in schril contrast tot een andere bekende zestiencilinder met 1.600 pk, maar vergeet niet dat dit de jaren tachtig waren en dat BMW geen turbo’s op de motor monteerde.
De luchthapper op het achterscherm doet vermoeden dat de motor op de achteras ligt, maar dat is niet waar. De happer op de achterste flank voedt de koelingssystemen die in de achterbak liggen, waarschijnlijk omdat er door de zestiencilinder geen ruimte meer was in de motorruimte. De BMW 767iL staat nog altijd in de opslag en mag zo nu en dan naar buiten voor evenementen of een photoshoot.
Waarom kwam de BMW 767iL er niet?
Het prestigeproject was puur om te laten zien waar BMW toe in staat is. Een serieproductie voor de BMW 767iL stond nooit in de planning. Andere bronnen melden ook dat BMW wilde voorkomen dat de V16 de start van een prijzige motorenwedloop zou worden tussen de Duitse Drie. De motorinhoud van 6,7 liter was even later wel te vinden bij Rolls-Royce, die het slagvolume gebruikte voor de twaalfcilinder in de Phantom.
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dikke file? Met dit (nogal stiekeme) trucje stuur je andere auto’s weg van jouw route

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Even een correctie. In de jaren 80 werden wel degelijk turbo’s op motoren geschroefd door BMW.
Ja, inderdaad. Zou hem graag eens horen brullen
Heel leuk allemaal maar waar is het filmpje??