De BMW 8-serie is toch wel een beetje de grote belofte die niet waar werd gemaakt. Het was een enorme tour-de-force voor mannen op leeftijd die ermee gingen cruisen. Er kwam gelukkig een 850 CSi met meer vermogen en een handbak, maar echt sportief werd het nooit. De M8 – een heftige variant met een enorme V12 stierf helaas een stille dood. Gelukkig zijn er nog altijd liefhebbers voor de 8 Serie, wat te denken van deze BMW 858 CSL?
Ja, een BMW 858 CSL. Nee, het is niet een officiële BMW, maar een project van Reyn Speed Shop. Er zitten wel een hoop originele BMW-onderdelen in en op. Dat geldt niet voor het koetswerk. Dat is helemaal uit koolstofvezel opgetrokken, De BMW 8 Serie is een vrij zware auto, dus elke vorm van gewichtsbesparing is meer dan welkom. Met een nieuwe body kun je alle kanten op, maar ze hebben zich ingehouden en de lijnen van het origineel behouden, zij het subtiel aangedikt.
Nazca C2-esque neus
Met name de neus is een waanzinnig staaltje huisvlijt. De klapkoplampen zijn komen te vervallen. In plaats daarvan lijkt de voorzijde op die van de Italdesign BMW Nazca C2. Deze concept car komt – net als de BMW 8-serie – uit de vroege jaren ’90. Bijzonder hoe goed ze die look over hebben over weten te zetten op hun BMW 858 CSL. Ook de wielkasten zijn iets breder, maar niet té. De achterlichten moeten je smaak zijn, maar doen denken aan de Hella-achterlichten die je begin jaren ’90 wel vaker tegenkwam.
De lichtmetalen velgen doen hun naam eer aan. Het zijn gesmede velgen, specifiek voor deze BMW 858 CSL. Gesmede velgen zijn niet alleen sterker dan gegoten wielen, maar ook lichter. Speciaal voor de kenners zitten er wel originele BMW-naafdoppen op, waardoor het geheel niet getuned overkomt. Aan de andere kant is het niet de zoveelste M-wannabe met de befaamde ///M-driekleur in de grille. Sterker nog, voor een auto zo heftig als deze, is het uiterlijk vrij ingetogen.
BMW 858 CSL staat voor 5,8-liter V10, want waarom niet?
De techniek is namelijk om van te smullen! De standaard V8 of V12 waren vrij luie units die de 8-serie vlot maakten, maar niet snel. Dat is nu wel anders, want onder de motorkap (ja, ook van carbon) huist de S85B50-motor. Kenners weten dan voldoende, het is de V10 uit de BMW M5 van de E60-generatie. Echter, de slag is vergroot waardoor het geen 5-liter, maar 5,8-liter V10 is. De SMG-transmissie is overboord gegooid (gelukkig) en in plaats daarvan zien we een handgeschakelde zesbak, zoals het hoort.
De BMW 858 CSL is een speciale one-off, de toko uit Zuid-Californië gaat er niet een serie van bouwen. Nu bedrijven tegenwoordig het restomod-principe op allerlei auto’s toepassen, zien we niet in waarom de 8-serie E31 vaker het lijdende voorwerp mag zijn. Het is niet de eerste 8-serie die een flinke upgrade heeft gehad. Manhart had er laatst ook al eentje. Die had ook de motor uit de M5, maar dan de V8 van de E39-generatie. Verschil moet er zijn.
rocham heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Het merk heeft niks van zich zelf. .Het is allemaal
namaak.