
Het is een onwennige periode van onzekerheid in autoland. Aan de ene kant is diesel nog vaker doodverklaard dan Spyker Cars, maar blijft het wonder boven wonder steeds weer terugkomen. De elektrische auto wint aan populariteit, maar zijn positie lijkt op termijn onhoudbaar. Waterstof is volgens velen de oplossing, maar je kunt het nergens krijgen. En tot slot blijft de benzinemotor het lievelingetje waarvan niemand afscheid wil nemen.
Automotive News Europe vroeg aan de grote de R&D-honcho van BMW, Klaus Fröhlich, hoe hij de toekomst van de aandrijflijnen in auto’s ziet. En daar was hij bijzonder duidelijk in. Fröhlich vertelt dat de vier- en zescilinder dieselmotoren nog minstens 20 jaar in het aanbod van BMW blijven, en benzinemotoren blijven nog 30 jaar onderdeel van BMW. De diesel-zescilinder met vier turbo’s zal geen vervolg krijgen, omdat de motor te duur en te gecompliceerd is.
De grote motoren sterven af
‘De V12 zal misschien geen toekomst hebben, aangezien we er slechts een paar duizend per jaar produceren en het verscheidene duizenden euro’s kost om de auto’s aan de emissie-eisen te laten voldoen’, zegt Fröhlich. Ook voor de V8 is de toekomst niet zeker, aangezien ze al een zes-in-lijn plug-in hybride hebben die 600 pk levert en ‘genoeg koppel heeft om veel transmissies te slopen’. Ook het kleine 1,5-liter driecilindertje krijgt geen vervolg.
BMW en waterstof
BMW werkt nu samen met Toyota aan een waterstofauto waarbij het spul omgezet wordt in elektriciteit. ‘Ik denk dat de toekomstige ontwikkeling van batterijen ze [waterstofauto’s, red.] geschikt maakt voor personenvervoer in 2025′, zegt Fröhlich. Ook denk hij dat waterstof heel erg geschikt is voor lichte en zware bedrijfsauto’s, omdat deze auto’s te zwaar worden als je ze volledig elektrisch maakt.
Meer van TopGear


Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Als je binnenkort je elektrieken vehikel gaat opladen met je zonnepanelen ga je betalen op je eigen opgewekte stroom groene domme kikkers. Of voor wat hadden jullie gedacht dat de intilligente elektriciteits meter in elk huis in Belgie verplicht geinstalleerd wordt??
koers TESLA 458,59 dollar
koers BMW van 120 naar 70 euro
BMW gaat failliet. Elektrisch goedkoper en beter. TESLA made in USA TESLA made in China, TESLA made in Germany.
TESLA 40.000 euro, China, straks ook in EU. BMW 50.000 euro plus benzine kosten. ik heb zonnepanelen laadpaal en EV nooit meer tanken
en schone luchten.
Tesla geen ziel , bmw Toprijders auto , daar zit het verschil en daar betalen mensen met plezier voor .