
Het is een onwennige periode van onzekerheid in autoland. Aan de ene kant is diesel nog vaker doodverklaard dan Spyker Cars, maar blijft het wonder boven wonder steeds weer terugkomen. De elektrische auto wint aan populariteit, maar zijn positie lijkt op termijn onhoudbaar. Waterstof is volgens velen de oplossing, maar je kunt het nergens krijgen. En tot slot blijft de benzinemotor het lievelingetje waarvan niemand afscheid wil nemen.
Automotive News Europe vroeg aan de grote de R&D-honcho van BMW, Klaus Fröhlich, hoe hij de toekomst van de aandrijflijnen in auto’s ziet. En daar was hij bijzonder duidelijk in. Fröhlich vertelt dat de vier- en zescilinder dieselmotoren nog minstens 20 jaar in het aanbod van BMW blijven, en benzinemotoren blijven nog 30 jaar onderdeel van BMW. De diesel-zescilinder met vier turbo’s zal geen vervolg krijgen, omdat de motor te duur en te gecompliceerd is.
De grote motoren sterven af
‘De V12 zal misschien geen toekomst hebben, aangezien we er slechts een paar duizend per jaar produceren en het verscheidene duizenden euro’s kost om de auto’s aan de emissie-eisen te laten voldoen’, zegt Fröhlich. Ook voor de V8 is de toekomst niet zeker, aangezien ze al een zes-in-lijn plug-in hybride hebben die 600 pk levert en ‘genoeg koppel heeft om veel transmissies te slopen’. Ook het kleine 1,5-liter driecilindertje krijgt geen vervolg.
BMW en waterstof
BMW werkt nu samen met Toyota aan een waterstofauto waarbij het spul omgezet wordt in elektriciteit. ‘Ik denk dat de toekomstige ontwikkeling van batterijen ze [waterstofauto’s, red.] geschikt maakt voor personenvervoer in 2025′, zegt Fröhlich. Ook denk hij dat waterstof heel erg geschikt is voor lichte en zware bedrijfsauto’s, omdat deze auto’s te zwaar worden als je ze volledig elektrisch maakt.
Meer van TopGear


Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Goedkoop tanken in Duitsland? Vergeet één dingetje dan niet voordat je de grens oversteekt

Als je binnenkort je elektrieken vehikel gaat opladen met je zonnepanelen ga je betalen op je eigen opgewekte stroom groene domme kikkers. Of voor wat hadden jullie gedacht dat de intilligente elektriciteits meter in elk huis in Belgie verplicht geinstalleerd wordt??
koers TESLA 458,59 dollar
koers BMW van 120 naar 70 euro
BMW gaat failliet. Elektrisch goedkoper en beter. TESLA made in USA TESLA made in China, TESLA made in Germany.
TESLA 40.000 euro, China, straks ook in EU. BMW 50.000 euro plus benzine kosten. ik heb zonnepanelen laadpaal en EV nooit meer tanken
en schone luchten.
Tesla geen ziel , bmw Toprijders auto , daar zit het verschil en daar betalen mensen met plezier voor .