Iedereen had een grote blij toen BMW in april vertelde dat de V12 voorlopig in het aanbod blijft. ‘We houden de V12 in het aanbod voor de rest van deze generatie 7-serie, tenminste tot 2023’, vertelde BMW’s chef-aandrijflijnen voor de 7-serie, Michael Bayer.

Bayer vertelde dat het misschien mogelijk is om de 6,0-liter biturbo V12 aan de volgende ronde emissie-eisen te laten voldoen. Maar inmiddels concludeert BMW toch dat het niet gaat lukken om de twaalfcilinder een langer leven te gunnen. En daarmee valt het doek voor de V12 van BMW.

Tegenover Autoblog.com vertelt Markus Flasch, de baas van de M-divisie van BMW, dat de V12 na de BMW M760Li geen vervolg zal krijgen. ‘Naast wat we hebben, geloof ik niet dat er een nieuw twaalfcilinder-model in de nabije toekomst komt.’ Het is de ingenieurs van BMW dus niet gelukt de V12 binnen redelijkheid te laten voldoen aan toekomstige emissie-eisen.

Het is enerzijds een bevestiging van wat Bayer zei, aan de andere kant is het een contradictie, want volgens  Christian Metzger,  productiechef van de 7-serie, is de motor ongekend populair: ‘Sinds de onthulling van deze auto draaien we de maximale productiecapaciteit voor deze motor. Klanten uit China en het Midden-Oosten zijn onze grootste fans.’

BMW moest al eerder ingrijpen om de uitstoot van de twaalfcilinder te beperken. Dankzij de emissie-eisen en de bijhorende partikelfilters moest BMW de V12 stilletjes terugschroeven van 610 pk naar 585 pk. Dat is maar 40 pk meer dan de V8-versie van de 7-serie en minder krachtig dan de BMW M5 Competition.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear