Nog 30 jaar BMW benzinemotoren

Voordat de EV het overneemt

Foto('s): BMWBMW M2 CS zes-in-lijn-motor
Foto('s): BMWBMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
Foto('s): BMWBMW m850i xdrive coupe
Foto('s): BMWBMW M2 Competition 2018
Foto('s): BMWBMW M550D
BMW M2 CS zes-in-lijn-motor
BMW M 4,4-liter V8-motor BMW X5 M X6 M
BMW m850i xdrive coupe
BMW M2 Competition 2018
BMW M550D

Het is een onwennige periode van onzekerheid in autoland. Aan de ene kant is diesel nog vaker doodverklaard dan Spyker Cars, maar blijft het wonder boven wonder steeds weer terugkomen. De elektrische auto wint aan populariteit, maar zijn positie lijkt op termijn onhoudbaar. Waterstof is volgens velen de oplossing, maar je kunt het nergens krijgen. En tot slot blijft de benzinemotor het lievelingetje waarvan niemand afscheid wil nemen.

Automotive News Europe vroeg aan de grote de R&D-honcho van BMW, Klaus Fröhlich, hoe hij de toekomst van de aandrijflijnen in auto’s ziet. En daar was hij bijzonder duidelijk in. Fröhlich vertelt dat de vier- en zescilinder dieselmotoren nog minstens 20 jaar in het aanbod van BMW blijven, en benzinemotoren blijven nog 30 jaar onderdeel van BMW. De diesel-zescilinder met vier turbo’s zal geen vervolg krijgen, omdat de motor te duur en te gecompliceerd is.

De grote motoren sterven af

De V12 zal misschien geen toekomst hebben, aangezien we er slechts een paar duizend per jaar produceren en het verscheidene duizenden euro’s kost om de auto’s aan de emissie-eisen te laten voldoen’, zegt Fröhlich. Ook voor de V8 is de toekomst niet zeker, aangezien ze al een zes-in-lijn plug-in hybride hebben die 600 pk levert en ‘genoeg koppel heeft om veel transmissies te slopen’. Ook het kleine 1,5-liter driecilindertje krijgt geen vervolg.

BMW en waterstof

BMW werkt nu samen met Toyota aan een waterstofauto waarbij het spul omgezet wordt in elektriciteit. ‘Ik denk dat de toekomstige ontwikkeling van batterijen ze [waterstofauto’s, red.] geschikt maakt voor personenvervoer in 2025’, zegt Fröhlich. Ook denk hij dat waterstof heel erg geschikt is voor lichte en zware bedrijfsauto’s, omdat deze auto’s te zwaar worden als je ze volledig elektrisch maakt.

Reacties
  1. Stefaan Dewinter zegt op 17 januari 2020 om 17:39:

    Als je binnenkort je elektrieken vehikel gaat opladen met je zonnepanelen ga je betalen op je eigen opgewekte stroom groene domme kikkers. Of voor wat hadden jullie gedacht dat de intilligente elektriciteits meter in elk huis in Belgie verplicht geinstalleerd wordt??

  2. Will Eisinga zegt op 7 januari 2020 om 16:58:

    koers TESLA 458,59 dollar
    koers BMW van 120 naar 70 euro

  3. Will Eisinga zegt op 7 januari 2020 om 16:29:

    BMW gaat failliet. Elektrisch goedkoper en beter. TESLA made in USA TESLA made in China, TESLA made in Germany.
    TESLA 40.000 euro, China, straks ook in EU. BMW 50.000 euro plus benzine kosten. ik heb zonnepanelen laadpaal en EV nooit meer tanken
    en schone luchten.

    • Arne vp zegt op 8 januari 2020 om 19:31:

      Tesla geen ziel , bmw Toprijders auto , daar zit het verschil en daar betalen mensen met plezier voor .

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws