
Soms krijgen we het idee dat BMW het helemaal niet leuk vindt om te boek te staan als fabrikant van gefocuste, pure rijdersauto's. Dat ze veel liever gezien worden als schepper van vreemd gevormde, qua concept inherent tegenstrijdige crossover-brouwsels. Neem nu de X6: een grote SUV zonder bagage- of hoofdruimte met de pretenties van een sportwagen en het uiterlijk van een opgeblazen coupé. Raar. Maar wel succesvol, en daarom is er nu de Concept X4.
Zie 'm als een verbouwde versie van de X3, of als een kleinere X6, hoe je wilt. Al moet je 'klein' wel met een korreltje zout nemen: deze X4 is nog steeds 4,65 meter lang, 1,91 meter breed en 1,62 meter hoog. Hij staat op 21-inch velgen en is volgehangen met designdingetjes als aan de koplampen verbonden nieren en 'driedimensionaal ontworpen achterlichten' (zo noemen ze ze echt). Uiteraard schuilt onder de carrosserie een xDrive-systeem; over de motor(en) wordt niets gezegd, maar kijk gerust naar het aanbod in de X3 om daar een beeld van te krijgen.
Zoals gebruikelijk bij BMW heet de auto heel leuk 'Concept', maar is het eigenlijk gewoon de X4 zoals ie straks in de showroom komt te staan. In 2014 beginnen de auto's in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg van de band te rollen. Kijk jij er ook zo naar uit?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW X3 M en X4 M – en de Competitions

Alpina XD3 en XD4: de prijs voor Nederland

BMW X3 M en X4 M: dit is wat we weten

Prijzen BMW X4 zijn bekend

Alpina XD4 is er nu al

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
