BMW X3 M en X4 M - en de Competitions

Met de krachtigste zes-in-lijn van BMW ooit

BMW X3 M en X4 M
BMW X4 M Rood op Willow Springs circuit
BMW X3 M op Willow Springs circuit
BMW X3 M op Willow Springs circuit
BMW X4 M in de pits
BMW X4 M interieur
BMW X4 M teller
zes-in-lijn BMW X4 M
BMW X3 M en X4 M stuur knop
BMW X3 M en X4 M
BMW X4 M Rood op Willow Springs circuit
BMW X3 M op Willow Springs circuit
BMW X3 M op Willow Springs circuit
BMW X4 M in de pits
BMW X4 M interieur
BMW X4 M teller
zes-in-lijn BMW X4 M
BMW X3 M en X4 M stuur knop

Tien jaar geleden gaf BMW M GmbH puristen een vlakke hand in het gezicht door een M-badge op een X5 te plakken. Het was niet alleen de eerste SUV van de M-afdeling, het was ook de eerste keer dat de divisie aan de slag ging met vierwielaandrijving. Dit zijn de nieuwste M-auto’s in het SUV-clubje: de BMW X3 M en X4 M. En direct ook de Competition-uitvoeringen. Wonden, ontmoet zout.

Als je nagaat dat een op de drie auto’s bij BMW een X draagt, is het eigenlijk vreemd dat de BMW X3 M en X4 M niet eerder kwamen. Goed, ze zijn er nu, dus laten we beginnen met de motor: de bekende 3,0-liter zes-in-lijn produceert nu 480 pk en 600 Nm koppel. De BMW X3 M Competition en X4 M Competition produceren in totaal maar liefst 510 pk (en nog altijd 600 Nm).

Waarom zijn de BMW X3 M en X4 M zo bijzonder?

Met 510 pk krijgen de BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition de krachtigste zes-in-lijn die de M-afdeling ooit produceerde. Krachtiger dan de zes-in-lijn in de huidige BMW M4, om maar iets te noemen. Het vermogen gaat via een achttraps automaat naar alle wielen. De agressiviteit van de schakelmomenten kun je instellen in drie standen.

Verdere specificaties van de BMW X3 M en X4 M

In 4,2 seconden sprinten de twee neven naar de 100 km/u. De Competition-versies van de BMW X3 M en X4 M doen het sprintje in 4,1 seconden. Vreemd genoeg zijn beide varianten gelimiteerd op 250 km/u. De M-afdeling ontwikkelde een specifiek onderstel en monteerde betere remmen. De tractiecontrole laat meer wielspin toe dan bij de normale X3 en X4 en kan ook helemaal uitgeschakeld worden.

BMW zegt dat het team veel moeite stak in het stijver maken van de auto, zodat ie niet als een pudding door de bochten gaat (oké, niet hun woorden). Als je de motorkap opent, zie je bijvoorbeeld een veerpootbrug zitten. Voor het uiterlijke vertoon maakte BMW de buitenkant een stuk agressiever. Grotere luchthappers en meer spoilerwerk, dus. Uiteraard vind je binnenin zaken als mooie sportstoelen.

Wat is het verschil tussen de Competition en de normale?

De BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition zijn dus wat krachtiger dan de instappers. Je herkent de uitvoering aan de hoogglanszwarte nieren, spiegelkappen en andere accenten aan de buitenkant. De 21-inch velgen zijn standaard en ook het uitlaatsysteem is anders. Optioneel kun je de Competition verder uitrusten met tweekleurig leren bekleding met alcantara inzetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws