Vooropgesteld: wij zijn hier uiteraard niet om jullie een mening door de strot te wringen. Die hebben jullie zelf wel. En als wij ‘A’ zeggen, en jullie ‘B’, dan is dat prima. Jullie hebben dan natuurlijk ongelijk, maar dat is een ander verhaal. Waar dít verhaal over gaat: de BMW X6 Concept, zojuist onthuld op de IAA in Frankfurt. Eerst maar even over het uiterlijk, dat springt tenslotte het meest in het oog. En zo voelt het ook bijna letterlijk: au…
BMW vindt zelf dat de Concept X6 een volstrekt unieke kruising is tussen een SUV en een coupé, dus zeg maar een X5 en een Z4 Coupé, en daar hebben ze wat ons betreft helemaal gelijk in. Maar als twee mensen uit dezelfde familie iets méér met elkaar doen dan eten of wonen, als je begrijpt wat we bedoelen, dan komen daar in de regel vreemde kindjes van. En zo’n kindje is de Concept X6. Pappa X5 is grof gezegd hoog en vierkant, mamma Z4 Coupé laag, lang en gestrekt, en zo wordt kindje X6 een genetisch in elkaar gezakte kaassoufflé. Nogmaals: wees het gerust met ons oneens, maar wij kunnen ons zo snel geen BMW-model van de afgelopen 200 jaar voor de geest halen dat esthetisch zwaarder mislukt is dan de X6.
Maar vooruit: dat zijn uiterlijkheden, dus subjectief en dus ontzettend belangrijk. Maar misschien nóg wel belangrijker is het feit dat een ingezakte soufflé er niet uitziet, maar nog wel ontzettend lekker kan zijn. Is dat dan bij de X6 wel gelukt? Eh… ze zeggen van wel. BMW is namelijk een tijd terug een samenwerkingsverband aangegaan met General Motors en DaimlerChrysler. Dit simpelweg omdat hybride-technologie erg ingewikkeld en dus kostbaar is om in je eentje te gaan ontwikkelen, en misschien ook wel voor de gezelligheid. Deze X6 heeft nu alles aan boord wat die samenwerking tot nu toe heeft opgeleverd.
Na 17 pagina’s persbericht snappen we er nog bijzonder weinig van, maar het zogeheten ActiveHybrid-systeem komt er op neer dat de auto beschikt over niet een maar twee elektromotoren en een bijzondere versnellingsbak, ‘two mode active transmission’ geheten. Hóe het werkt, dat vertellen we wel als we het zelf ook begrijpen, maar wat het in de praktijk zou moeten betekenen: 20 procent minder brandstofverbruik en toch meer power, meer rijdynamiek en razendsnelle reacties op gasgeven en dergelijke. Ofwel: enorm verantwoord en tóch leuk om te rijden. Dat lijkt een tegenstelling. En omdat BMW met de X6 overtuigend heeft laten zien dat sommige dingen níet met elkaar te kruisen zijn, zoals een coupé en een SUV, zijn we des te benieuwder of die tweede schijnbare tegenstelling wél werkt. Het is slechts een kwestie van tijd voor we daar achter gaan komen, want de Duitsers zelf weigeren hardnekkig iets over het ‘wanneer’ te vertellen, maar die X6 én z’n ActiveHybrid-systeem gaan er gewoon komen.
Reacties